ایران

مصدق توسط «نهادهای مذهبی»، «رهبران سیاسی» و ارتش از قدرت عزل شد

برایان هوک: «سال گذشته مجموعه‌ای از مقالات پژوهشی که مبنای آنها اطلاعات محرمانه از رده خارج‌شده آمریکا بود منتشر شدند. این مقالات به ترسیم شماری دقیق‌تر و کامل‌تری از آنچه در سال ۱۹۵۳ برای مصدق رخ داد کمک می‌کنند.»

به گزارش رویترز، «برایان هوک» مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به خبرنگاری که یادآوری کرده بود دیروز شصت و ششمین سالگرد کودتای 28 مرداد علیه دولت «محمد مصدق» بود، ادعاهای دولت ایران مبنی بر نقش‌آفرینی سیا در این کودتا را رد کرد. 

وی در اینباره افزود: «سال گذشته مجموعه‌ای از مقالات پژوهشی که مبنای آنها اطلاعات محرمانه از رده خارج‌شده آمریکا بود منتشر شدند. این مقالات به ترسیم شمای دقیق‌تر و کامل‌تری از آنچه در سال ۱۹۵۳ برای مصدق رخ داد کمک می‌کنند.»

برایان هوک اضافه کرد: «مصدق توسط سیا عزل نشد. او توسط نهادهای مذهبی، رهبران سیاسی و ارتش از قدرت عزل شد.»

این مقام ارشد دولت آمریکا تصریح کرد: نقش سیا در کودتای ۲۸ مرداد را اغلب از زبان «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران می‌شنوید. که این یکی دیگر از ادعاهای غلطی است که او (ظریف) همواره آن را مطرح کند.

برایان هوک در این سخنرانی همچنین خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران شد.

هوک گفت: «وقتی که ما از برجام خارج شدیم پمپئو (وزیر امور خارجه ایالات متحده) یک سخنرانی ایراد کرد و گفت که ما باید معیار غنی‌سازی صفر را برای ایران احیا کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا