fa

مطهری: توهین به مقامات عالی ایران جرم و اتهام امنیتی نیست!

علی مطهری نماینده مجلس ایران تاکید کرد اظهارنظر حتی اگر شامل توهین به مقامات عالی کشور باشد اتهام یا جرم امنیتی نیست!

علی مطهری، نایب‌رئیس سابق و نماینده کنونی مجلس ایران در واکنش به اظهارات اخیر غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه این کشور درباره زندانیان سیاسی و امنیتی طی نامه‌ای نوشت: ملاک و معیار جرم امنیتی اقدام عملی و مسلحانه است.

به گزارش پایگاه اینترنتی «عصرایران» مطهری در ادامه نامه خود همچنین آورده است:

«بله، وابستگی به منافقین و سایر گروه‌های تروریستی مثل داعش و پژاک جرم امنیتی است، اما اظهارنظر، حتی اگر شامل توهین به مقامات عالی کشور باشد، اتهام یا جرم امنیتی نیست، بلکه اتهام یا جرم سیاسی است.

آقای اسماعیلی در پاسخ به انتقاد افرادی از جمله اینجانب به این رویه در قوه قضائیه که متهمان یا مجرمان سیاسی را متهم یا مجرم امنیتی می‌نامند و در نتیجه از مزایای قانون جرم سیاسی بی‌بهره می‌مانند، گفته‌اند سیاسی نامیدن مجرمان امنیتی جفای به انقلاب است. عکس این قضیه اتفاق افتاده و امنیتی نامیدن مجرمان سیاسی جفای به انقلاب است.

امثال ایشان یک قداست کاذب به معنی غیرقابل انتقاد بودن برای نظام جمهوری اسلامی قائل هستند که به موجب آن هر منتقد و مخالفی را برانداز و اتهام او را اتهام امنیتی می‌دانند، لذا می‌گویند اساساً ما متهم یا مجرم سیاسی نداریم.

آیا معترضان به انتخابات سال 88 متهم سیاسی بودند یا امنیتی؟ و اصولاً کسی که به روند یک انتخابات معترض باشد امنیتی است یا سیاسی؟

آیا ستار بهشتی که در وبلاگ خود حداکثر به برخی مقامات کشور توهین کرده بود و زیر شکنجه از دنیا رفت متهم سیاسی بود یا امنیتی؟ همین طور خبرنگاران و دانشجویانی که هر از چند گاهی بازداشت می‌شوند متهم یا مجرم سیاسی هستند یا امنیتی؟»

در همین راستا، دو روز پیش نیز هفته گذشته جمعی محققین حوزه دین و نواندیشان دینی ایرانی با انتشار بیانیه ای خواستار حذف جرم «توهین به مقدّسات» از قانون مجازات اسلامی شده اند.

حسن یوسفی اشکوری، محمّدجواد اکبرین، عبدالعلی بازرگان، محمّد برقعی، سروش دبّاغ، رضا علیجانی، داریوش محمّدپور، مهدی ممکن، یاسر میردامادی و صدّیقه وسمقی از امضا کنندگان این بیانیه هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا