ایرانخاورمیانه

مقام آمریکایی: توقف حملات شبه‌نظامیان در عراق در چند هفته گذشته پیشرفت مثبتی است

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است که ایالات متحده عمیقا نگران طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها و تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

ویکتوریا تیلور، معاون دستیار وزیر امور عراق و ایران در دفتر امور خاور نزدیک در وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه الحره تصریح کرد که ایالات متحده در چند ماه گذشته تلاشی مستمر برای دفاع از نیروهای خود و متلاشی و مختل کردن فعالیت‌های گروه‌های نیابتی در عراق و سوریه و همچنین شبه نظامیان حوثی در یمن انجام داده است.

به دنبال آغاز جنگ غزه، شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه حملات خود به نیروهای آمریکایی تشدید کردند.

حمله شبه نظامیان به پایگاه موسوم به «برج ۲۲» در اردن، هشتم بهمن به کشته شدن سه نظامی آمریکایی و زخمی شدن بیش از ۴۰ تن دیگر منجر شد.

رویترز: پس از سفر قاآنی به بغداد، حملات شبه‌نظامیان به نیروهای آمریکایی متوقف شد

در واکنش به حمله به برج ۲۲ در اردن، ارتش ایالات متحده حملات گسترده‌ای علیه گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی از جمله پایگاه‌های نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه و عراق انجام داد.

گروه «کتائب حزب‌الله عراق» نیز در ۱۸ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو تن از فرماندهانش به نام‌های وسام محمد صابر الساعدی مشهور به ابوباقر و همچنین ارکان العلیاوی در حملهٔ پهپادی آمریکا به خودروهای آن‌ها در شرق بغداد کشته شدند.

توقف حملات در عراق

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه مصاحبه خود با شبکه الحره گفت: «ما در چند هفته گذشته شاهد هیچ حمله‌ای به نیروهای آمریکا در عراق نبوده‌ایم.»

ویکتوریا تیلور اضافه کرد:« این مطمئناً یک پیشرفت مثبت است، اما البته ما همچنان شاهد حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌ها در دریای سرخ بوده‌ایم و می‌دانیم که ایران به فراهم کردن زمینه و حمایت از این حملات ادامه داده است.»

در حالی این مقام وزارت خارجه آمریکا از توقف حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران استقبال کرده است که پیشتر گزارش‌هایی در خصوص درخواست ایران از این گروه‌ها برای خویشتن‌داری منتشر شده بود.

روزنامه واشینگتن‌پست ۳۰ بهمن از قول مقامات منطقه‌ای و غربی گزارش داد که ایران به‌رغم اشتیاقش به اخلال در منافع آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه، نگران رویارویی مستقیم است و از حزب‌الله و دیگر گروه‌های نیابتی خود خواسته است در برابر نیروهای آمریکایی خویشتن‌داری کنند.

این روزنامه با اشاره به خودداری گروه‌های نیابتی ایران در عراق و سوریه از حمله به نیروهای آمریکایی، از قول یک مقام آمریکایی نوشته بود: «ایران ممکن است متوجه شده باشد که با اجازه دادن به نیروهای نیابتی خود برای حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف، منافع آنها تأمین نمی‌شود.»

در همین زمینه، پیشتر خبرگزاری رویترز نیز از قول منابعی گزارش داده بود که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران، اندکی پس از آنکه آمریکا گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن سه نظامی آمریکایی دانست، عازم عراق شده و از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی خواسته بود که حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کنند.

یک منبع در حزب‌الله لبنان به این روزنامه آمریکایی گفته است ایران نماینده‌ای برای دیدار با حزب‌الله فرستاده و گفته است: «ما مایل نیستیم به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بهانه‌ای برای آغاز جنگ گسترده‌تری علیه لبنان یا هر جای دیگر بدهیم.»

مقام ایرانی چنین استدلال کرده‌است که هم‌اکنون تمرکز جهان بر درگیری غزه و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل است و اگر جبهه جدیدی باز شود، این «دستاورد» از بین خواهد رفت.

مقامات ایرانی با شبه‌نظامیان در عراق نیز با استدلال متفاوتی مذاکره کرده و گفته‌اند ادامه حملات، مذاکرات بغداد و واشینگتن برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را مختل خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا