سیاست

ممنوعیت ورود نیروهای سرکوبگر در عراق به میادین برگزاری تظاهرات

مرجعیت عالی شیعه در نجف اشرف با صدور بیانیه شدیداللحن ضمن هشدار به دولت عراق، ریختن خون تظاهرات کنندگان را یادآور اقدامات «رژیم بعث» دانسته است.

به گزارش «العربیه جدید»،قرار است طی چند ساعت آینده میدان های تظاهرات در بغداد و دیگر شهرهای شاهد تظاهرات گسترده با حضور دانشجویان و دانش آموزان بنا به دعوتی باشد که فعالان سیاسی روز شنبه فراخوان آن را صادر کرده اند.

 

این دعوت در واکنش به برخی تلاش ها برای حمله به میدان های تظاهرات و متفرق کردن معترضان در چند شهر انجام شده است.

منابع امنیتی و سیاسی عراقی به «العربی الجدید» خبر دادند که دولت تحت فشار نجف و سازمان ملل متحد دستور توقف عملیات برای ورود نیروهای نظامی به میدان های تظاهرات را داده است و قرار است فقط کنترل مناطقی را در اختیار داشته باشد که صبح شنبه بازگشایی کرد.

یک نیروی شاخص ائتلاف فتح در مجلس عراق تأکید کرد که مرجعیت عالی شیعه (آیت الله سیستانی) در نجف اشرف هشداری شدید اللحن به دولت فرستاده و ریختن خون تظاهرات کنندگان را یادآور اقدامات «رژیم بعث» دانسته است.

به گفته این منبع، پس از انتشار فیلم هایی از قتل و آزار تظاهرات کنندگان در ناصریه و بغداد، سازمان ملل نیز با تماس های گسترده فشارهای شدیدی را برای توقف این گونه اقدامات انجام داده است.

این منبع افزوده که شب گذشته (شنبه شب، 26 ژانویه) با حضور گسترده تظاهرات کنندگان در میدان التحریر بغداد موضوع ورود نیروهای امنیتی و نظامی به میدان التحریر منتفی شده است.

روز شنبه بسیاری از تظاهرات کنندگان با حضور در میدان تحریر بغداد شعارهایی علیه «سیدمقتدی صدر» سردادند و او را خائن در حق تظاهرات کنندگان دانستند.

صدر روز جمعه تلویحا از هواداران خود خواست که میدان های تظاهرات را خالی کنند و پس از کاهش نسبی جمعیت در میدان های تظاهرات برخی مناطق از جمله بصره شاهد حمله نیروهای امنیتی به میدان های تظاهرات بود.

در پی این تحولات، شعارهای تظاهرات بار دیگر رنگ و بوی ملی به خود گرفت و تظاهرات شنبه شب در شبکه های اجتماعی «شب خیانت» خوانده شد.

تجمع کنندگان در میدان التحریر نیز شنبه شب با صدور بیانیه ای تأکید کردند که  از اولین لحظه متهم شده اند که خائن و آلت دست دیگران اند اما این همه را با دستان خالی تحمل کرده و فقط پرچم عراق را به دست گرفته و شعار مسالت جویی سرداده اند و همواره به تظاهرات خودجوش غیر جناحی خوشبین بوده اند.

آنها افزودند که در چنین شرایطی برخی گروه های سیاسی برای تصفیه حساب های خود با مخالفانشان سوار بر موج تظاهرات شدند و «پیش از این نیز اعلام کرده ایم و تکرار می کنیم؛ آنها که خیابان ها را بستند و مانع از فعالیت ادارات و مدارس شدند و فروشگاه ها را آتش زدند و به نیروهای امنیتی تعرض کردند گروه های غیر و تابع برخی گروه های سیاسی بودند که اخیرا از میدان های تظاهرات خارج شدند». (اشاره به مقتدی صدر که در یک چرخش عجیب طی چند هفته گذشته خود را با مواضع ایران سازگار کرده است)

در این بیانیه تأکید شده که معترضان در میدان تحریر در حدی که در توانشان بود تظاهرات خود را ادامه دادند و رهنمودهای مرجعیت عالی شیعه را پیش گرفتند و همواره مخالفت خود را با این اقدامات {رادیکال} نشان دادند و پیشنهادهای گوناگونی برای رسیدن به نتایجی که به نفع همه باشد مطرح نمودند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا