جهاندانش و فن آوری

نخستین خریداران پهپادهای «آکینجی»، آذربایجان و اوکراین خواهد بود

نیروهای مسلح اوکراین و آذربایجان به جنگنده های آکینچی که از اوایل سال جاری تولید انبوه آن توسط شرکت تورکیه‌ای «بایکار ماکینا» آغاز شده، مسلح خواهند شد.

در آینده نزدیک، نیروهای مسلح اوکراین به جنگنده های آکینچی که از اوایل سال جاری تولید انبوه آن توسط شرکت تورکیه‌ای «بایکار ماکینا» آغاز شده، مسلح خواهند شد. انتظار می رود به زودی در کنار ارتش تورکیه، آکینچی به اوکراین و احتمالاً آذربایجان تحویل داده شود.

بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی گزارش می دهد که «نِزاویسیمایا قازتا» در این باره می نویسد، سرگئی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین اخیراً از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مدیریت بایکار ماکینا به خاطر جنگنده های بایراکتار تشکر کرده است. وزیر اوکراینی گفت که این پهپادها ارتش اوکراین را در برهه ای حساس تقویت می کند.

مارچنکو گفت که گام بعدی تولید مشترک جنگنده های آکینجی با بایکار ماکینا است. به گفته وی، آکینجی به موتورهای تولید شده توسط شرکت اوکراینی اوچنکو-پروگرِس مجهز می شوند.

وی گفت: “در حال حاضر، طرحی برای بومی سازی تولید در تورکیه و اوکراین تحت این پروژه در دست تهیه است. من می دانم که همه مسائل به طور کامل حل نشده است، اما اطمینان دارم که طرفین راه حلی را پیدا می کنند که برای همه قابل قبول باشد.”

لطفی حالوک (خالق) بایراکتار، مدیر عامل بایکار ماکینا،  اواخر ماه گذشته (ژانویه) از اوکراین دیدار کرد و با فرماندهان نظامی این کشور گفتگو کرد. وی گفت که آخرین فن آوری ها در حمایت از اوکراین در توسعه پهپادها ارائه می شود. وی گفت: “ما تجربیات خود را با شرکای اوکراینی خود در میان خواهیم گذاشت تا با هم به اهداف خود برسیم.”

تعمیق همکاری های نظامی و فنی اوکراین با تورکیه، به ویژه تجهیز با بایراکتار و متعاقباً پهپادهای آکینچی، این احتمال را به وجود آورده است که کییف برای بازپس گیری کنترل دونباس، عملیات نظامی علیه ستیزه‌جویان طرفدار روسیه را آغاز کند. و در این صورت این کشور از تجربه رزمی موثر ارتش آذربایجان در قره باغ استفاده خواهد کرد.

به طور خاص، دستیابی به پهپادهای آکینچی به طور قابل توجهی توانایی رزمی ارتش اوکراین را افزایش می دهد. اگر بایراکتار تی‌بی۲ می‌تواند ۴ موشک “هوشمند” راکت سان ام‌ای‌ام-سی و ام‌ای‌ام-ال (وزن کل محموله ۱۵۰ کیلوگرم) حمل کند، آکینجی توانایی‌های بیشتری دارد. این پهپادها مجهز به موتورهای توربوپراپ ای‌آی-۴۵۰تی هستند و می توانند سلاح هایی با وزن کلی تا ۱۳۵۰ کیلوگرم حمل کنند. اینها شامل ۸ موشک هوشمند ام‌ای‌ام-سی و ام‌ای‌ام-ال، موشک های هوا به هوای گوک‌دوغان و پهپادهای کوچک انتحاری آلپاگو است. در نتیجه، آکینچی قادر است اهداف زمینی را شناسایی کرده و حملات موشکی دقیق انجام دهد و همچنین با رادار خود اهداف هوایی مانند جنگنده ها را شناسایی و هدف قرار دهد و گله ای از ۱۰ پهپاد انتحاری کوچک آلپاگو را رها کند.

یکی از مزایای “آکینچی” داشتن سیستم های هوش مصنوعی مستقل، جنگ الکترونیکی و راداری است. در سایه این سیستم ها، پهپاد می تواند اهداف را به طور مستقل شناسایی، آنها را نابود کرده و به طور مستقل به پایگاه بازگردد. آکینچی حتی می‌تواند در یک فرودگاه بدون سیستم های کنترل زمینی بر گردد و به زمین بنشیند. آزمایش های آکینچی در دسامبر سال ۲۰۱۹ آغاز شد و این پهپاد سال گذشته تمام آزمایشات را به پایان رساند. در طی پروازهای آزمایشی، پهپاد تا ارتفاع ۱۲ کیلومتری بالا رفت. ولادیمیر موخین، مفسر روزنامه «نِزاویسیمایا قازتا» می گوید که با کمک اوکراین، متخصصان تورکیه فقط در مدت ۲ سال توانستند پهپادهای جنگی سنگین بسازند. برای مقایسه، روند تولید چنین پهپادها در روسیه بیش از ۱۰ سال است که ادامه دارد و با این وجود هنوز امکان تولید انبوه آن وجود ندارد.

ایگور دیمیتری‌اف نیز گفت: “متخصصان نظامی دوست دارند بگویند پهپادها به راحتی توسط جنگنده های معمولی سرنگون می شوند. اما آنها از این واقعیت که خود جنگنده ها می توانند مورد اصابت قرار گیرند چشم پوشی می‌کنند. به عنوان مثال، جنگنده های جدید تورکیه [آکینجی] با داشتن یک موشک هوا به هوا از این قابلیت برخوردارند.”

به گفته دیمیتری‌اف، “اگر وسایل رزمی رادیو الکترونیکی دارید که از اجدادتان به ارث رسیده و شما آنها را مدرنیزه کرده و از تلویزیون نشان داده اید، دلیلی بر راحتی ​​نیست. سیستم های تسلیحاتی به سرعت در حال تکامل هستند. چیزی که دیروز موثر شناخته می‌شد، در حال تبدیل شدن به یک آهن قراضه است.”

ولادیمیر مخین تأکید می کند که روند و نتایج جنگ در قره باغ یکبار دیگر صحت این نتیجه را تأیید کرد …

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا