ایرانجهان

۱۴ عضو دو حزب مجلس نمایندگان آمریکا از کانادا خواستند سپاه را تروریست بشناسد

چهارده عضو دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، از این کشور خواستند سپاه پاسداران را که در کانادا نیز فعالیت می‌کند، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

این نمایندگان با اشاره به اقدام‌های اخیر کانادا در منع ورود مقام‌های جمهوری اسلامی به این کشور و بررسی اخراج وابستگان حکومت ایران از کانادا، خاطرنشان کردند حمله‌ ۱۵ مهر حماس به اسرائیل، اقدام‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی را ضروری‌تر می‌کند.

امضاکنندگان این نامه گفتند: کانادا بدون تروریست شناختن سپاه، نمی‌تواند به طور کامل با فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی در سراسر جهان مقابله کند.

این نامه با هشدار درباره اینکه سپاه در گفتار و عمل به نابودی اسرائیل و تضعیف منافع امنیتی آمریکا و کانادا در خاورمیانه متعهد است، تاکید کرد تعامل و سازش با جمهوری اسلامی، سیاست‌های مخرب تهران را تغییر نخواهد داد.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، که به همراه جرد موسکوویتز، نماینده دموکرات، این نامه را نوشته، گفت: بسیار مهم است که کانادا تهدید ایران را به رسمیت بشناسد و برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، همه اقدام‌های مناسب را انجام دهد.

آژانس امنیت مرزی کانادا روز ۱۶ آذر اعلام کرد ۱۰ مقام‌ ارشد حکومت ایران باید خاک کانادا را ترک کنند. این آژانس از ایرانیان ساکن کانادا خواست هر اطلاعاتی از وابستگان جمهوری اسلامی دارند، به این نهاد ارائه کنند.

ماریا لادوسر، سخنگوی ارشد آژانس امنیت مرزی کانادا، به ایران‌اینترنشنال گفت پرونده این افراد تکمیل و به کمیسیون پناهندگان و مهاجران برای تصمیم‌گیری ارسال شده است.

سایت گلوبال نیوز چهارشنبه ۲۳ آذر گزارش داد دومین مقام جمهوری اسلامی که با تشکیل پرونده در روند اخراج از کانادا قرار گرفته، مجید ایرانمنش است.

او پیش‌تر مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس مركز مدیریت اطلاعات و حوادث وزارت كشور، مدیركل امور كاركنان وزارت راه و مدیركل دفتر آمار سازمان ملی جوانان بوده است.

پیش از این نیز نام سلمان سامانی، مقام ارشد وزارت کشور در دولت روحانی از سوی این سایت منتشر شده بود.

کانادا تاکنون در چندین بسته جداگانه مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی دخیل در سرکوب مردم و همچنین دخیل در ارسال اسلحه به روسیه را تحریم کرده است.

در مهرماه ۱۴۰۱، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اعلام کرد دولت این کشور در حال انجام اقدام‌هایی است تا از ورود مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و حدود ۱۰ هزار نفر از اعضای سپاه پاسداران به کانادا جلوگیری کرده و برای مسدود کردن دارایی‌های افراد تحت تحریم، نهادی ویژه تشکیل دهد.

نخست وزیر کانادا گفت این کشور برای شناسایی و مسدود کردن دارایی‌های اشخاص تحت تحریم و ایجاد یک اداره ویژه برای پیگیری این هدف، ۷۶ میلیون دلار اختصاص می‌دهد.

نمایندگان پارلمان کانادا در سال ۲۰۱۸ با پیشنهادی موافقت کرده بودند که از دولت می‌خواهد سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. با این حال دولت کانادا تاکنون سپاه را در این فهرست قرار نداده و تنها نیروی قدس این سازمان را تروریست شناخته است.

از سوی دیگر، در اسفند ۱۴۰۱، دولت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به خیزش سراسری ایران و ادامه نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران، شرایط تمدید حضور شهروندان ایرانی را که با ویزا و اقامت موقت در این کشور هستند، تسهیل کرده و بررسی تقاضاهای آنها را برای تمدید حضورشان در کانادا در اولویت قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا