ایرانسیاست

معاون وزارت بهداشت ایران: بریتانیا به دلیل تحریم چندمیلیون ماسک ما را تحویل نداد

طومار الکترونیکی تعدادی از شهروندان بریتانیا برای لغو تحریم‌های ایران طی بحران کرونا

علیرضا رئیسی،‌ معاون بهداشت وزارت بهداشت ایران، گفت «چند میلیون ماسک خریداری شده» این کشور از بریتانیا به دلیل تحریم‌ها تحویل داده نشده است.

او در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس که روز شنبه دوم فروردین منتشر شده درباره تاخیر در تشخیص بیماری کرونا در ایران دلیل آن را «عدم وجود کیت تشخیصی» و «هم‌زمانی با موج آنفولانزا» عنوان کرد.

رئیسی در ارتباط با تهیه اقلام پزشکی برای مقابله با این بیماری به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت ایران در تبادل مالی برای خرید دستگاه‌های پزشکی از جمله ونتیلاتور و تخت‌های آی‌سی‌یو و همچنین واردات دارو با مشکل روبه‌رو است.

رئیسی افزود: «ما قبل از این موضوع چندین میلیون ماسک را از کشور انگلیس خریداری کرده بودیم، اما به دلیل تحریم‌ها این کشور ماسک‌ها را به ما تحویل نداده است.»

این در حالی است که روز جمعه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد کمک‌های بشردوستانه به ایران مشمول تحریم‌ها نمی‌شود. روزنامه گاردین نیز پیشتر از رایزنی دولت بریتانیا با آمریکا برای لغو تحریم‌ها طی بحران کرونا در ایران خبر داده بود.

رئیسی در ادامه گفت‌وگوی خود ضمن مخالفت با قرنطینه برای مقابله با کرونا گفت: «سیاست ایران در زمینه برخورد با این بیماری قرنطینه نیست.»

این مقام وزارت بهداشت ایران افزود: «ما روش ایتالیا و چین را انتخاب نکرده‌ایم. ادعا نداریم این روش‌ها غلط است اما این روشی که ما انتخاب کرده‌ایم هم غلط نیست.»

به گفته او، تاکنون ۳۰ میلیون نفر از مردم کشور غربالگری شده‌اند.

معاون وزارت بهداشت درباره تبعیض میان مسئولان و مردم در انجام تست کرونا گفت از ۸۰ هزار تست تشخیص کرونا «شاید ۳۰ تست برای مسئولانی که دارای علائم بودند، انجام شد.»

در همین راستا تعدادی از شهروندان بریتانیایی با امضای یک طومار الکترونیکی بر روی وب‌سایت پارلمان این کشور خواستار لغو تحریم‌های مربوط به ایران تا پایان بحران کرونا شده‌اند.

این طومار الکترونیکی تا ظهر شنبه دوم فروردین‌ماه بیش از سه هزار و ۶۰۰ امضا دریافت کرده است.

حمید بعیدی‌نژاد،‌ سفیر ایران در لندن،‌ روز جمعه اقدام به تبلیغ این طومار الکترونیکی در صفحه شخصی توییتر خود کرده و آن را «دادخواستی از سوی پارلمان بریتانیا» خطاب به «دولت آمریکا» خوانده است.

این در حالی است این طومار دادخواستی از سوی شهروندان و برای اقدام دولت و پارلمان بریتانیا است.

هرکدام از شهروندان بریتانیا حق آن را دارند که در وب‌سایت پارلمان این کشور برای بیان مطالبات خود طومار الکترونیکی ساخته و امضا جمع‌آوری کنند.

طرح دادخواست الکترونیکی از سوی شهروندان لزوما به معنای تبدیل آن به مصوبه و یا قانون رسمی نیست و تنها در صورتی که تعداد امضاهای یک طومار به ۱۰ هزار برسد، دولت باید به آن پاسخ دهد.

طومارهایی با ۱۰۰ هزار امضا نیز از سوی پارلمان برای بحث مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.

سازنده این طومار در متن آن نوشته است: «برای کمک به جمعیت این کشور و جلوگیری از شیوع جهانی این بیماری، تحریم‌ها علیه ایران باید فورا برداشته شود.»

پیشتر روزنامه گاردین خبر داده بود که بریتانیا به صورت خصوصی فشارهایی را بر دولت آمریکا با هدف کاهش تحریم‌ها علیه ایران برای مبارزه با بیماری کرونا وارد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا