جهان

جو بایدن و رهبران کشورهای متحد آمریکا درباره کمک به اوکراین رایزنی کردند

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا و رهبران کشورهای متحد واشینگتن در زمینه تلاش‌های جاری درباره اوکراین از جمله ارائه کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه به این کشور گفت‌وگو کردند.

پس از این نشست ویدیویی، بایدن و نخست‌وزیران بریتانیا و کانادا اعلام کردند تجهیزات توپخانه‌ای بیشتری به اوکراین ارسال خواهند کرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در توییتی اعلام کرد در گفت‌وگو با جو بایدن و رهبران چند کشور دیگر توافق کردند برای رسیدن به یک راه‌حل امنیتی بلندمدت همکاری کننند تا اوکراین هرگز هدف حمله دوباره قرار نگیرد.

دولت ایتالیا نیز پس از یک گفت‌وگوی ویدئویی اعلام کرد این رهبران درباره افزایش فشارها بر مسکو از جمله اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و افزایش انزوای بین‌المللی این کشور توافق کردند.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، نیز اعلام کرد این کشور به همراه شرکای خود در زمینه در اختیار گذاشتن توپخانه دوربرد به اوکراین کمک خواهند کرد.

صدر اعظم آلمان گفت مسئولیت «جنایات جنگی» در اوکراین بر عهده ولادیمیر پوتین است.

در این میان، منابع آگاه از تصمیم آمریکا برای ارائه ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی جدید به اوکراین خبر دادند و خاطرنشان کردند این کمک احتمالا تا سه روز آینده به تصویب برسد.

شرکت هوافضای ارووایرونمنت آمریکا نیز از ارائه رایگان ۱۰۰ پهپاد و خدمات آموزشی آن‌ها به اوکراین خبر داد.

از سوی دیگر، جان کربی، سخنگوی پنتاگون، گفت: «خود روس‌ها گفتند که می‌خواهند ۱۶ هزار نیرو از سوریه جذب کنند. ما نمی‌دانیم که آنها تا چه میزان به هدفشان دست یافته‌اند.»

او گفت: «با توجه به حمله روسیه به اوکراین و لفاظی‌های مقام‌های کرملین، ما به دقت فعالیت هسته‌ای روسیه را زیر نظر داریم.»

کربی خاطرنشان کرد: «از لحظه‌ای که ارسال محموله تجهیزات دفاعی به اوکراین را آغاز می‌کنیم ممکن است هدف قرار گیرند و به همین دلیل ما در مورد مسیر ارسال کمک‌ها به اوکراین حرف نمی‌زنیم.»

طبق اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین بیش از ۱۲ میلیون نفر در این کشور مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا