ایران

رییس سازمان انرژی اتمی: چرخه سوخت ربطی به بمب اتمی ندارد

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دو ماه پس از سخنان خود درباره احتمال غنی‌سازی در سطح ساخت بمب اتمی گفت که «چرخه سوخت هسته‌ای یک چرخه قدرت ساز است و انرژی اتمی ربطی به بمب ندارد.»

او در اجلاس روسای آموزش و پرورش ایران تاکید کرد: «انرژی اتمی ربطی به بمب ندارد، بمب را می‌گویند تا اجازه دسترسی به این فناوری را پیدا نکنیم.»

اسلامی همچنین گفت که کشورهای غربی «برجام را با تخریب و زیر سوال بردن زیرساخت هسته‌ای ایران شروع کردند.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز ۱۶ خرداد در مصاحبه با شبکه الجزیره احتمال غنی‌سازی در سطح ساخت بمب را رد نکرده و گفته بود تصمیم‌گیری برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم به نظر«مقام‌های مربوطه» وابسته است.

پس از آن کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و مشاور علی خامنه‌ای، در مصاحبه با همین شبکه گفت ایران توانایی‌های فنی ساخت بمب هسته‌ای را دارد ولی قصد انجام آن را ندارد.

پس از این مصاحبه نیز اسلامی با اشاره به مصاحبه خرازی گفت که « ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست.»

با این حال بهروز کمالوندی روز ۱۱ مرداد گفت که از صحبت‌های اسلامی سوء برداشت شده و ایران به سمت ساخت بمب هسته‌ای نخواهد رفت.

روز هشتم مرداد نیز کانال «بیسیم‌چی مدیا»، از کانال‌های نزدیک به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اعلام کرده بود که در تاسیسات اتمی فردو «پروژه فوق سری عماد» برای ساخت اولین کلاهک اتمی دنبال می‌شود و در صورت حمله احتمالی به تاسیسات نطنز، این پروژه اجرا خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل، سال ۹۷ و هنگام نمایش اسناد به سرقت رفته از شورآباد، نخستین بار وجود چنین پروژه‌ای را افشا کرده ولی گفته بود این پروژه «در سال ۲۰۱۳ مسکوت اعلام شده بود.»

پس از ارسال پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اروپا گمانه زنی‌ها درباره وضعیت برنامه اتمی ایران در توافق جدید ادامه دارد.

در همین حال به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مقام‌های دولت بایدن در روزهای اخیر در تماس‌های خود با مقام‌های اسرائیلی، تلاش کرده‌اند به آنها اطمینان دهند که ایالات متحده در مذاکرات احیای برجام به جمهوری اسلامی امتیاز جدید نداده است.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت که مدارس خاص این سازمان در شهرهایی که در آن‌ها تاسیسات اتمی وجود دارد، از مقطع دبستان ایجاد خواهند شد.

مهدی بابازادگان، معاون توسعه سازمان انرژی اتمی، پیش از این از برنامه این سازمان برای ایجاد ۳۰ مدرسه خبر داده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا