خاورمیانه

نخست وزیر اسرائیل: توافق با ایران اشتباه استراتژیک است

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با نشریه الایام گفت: «معتقدیم توافق با ایران یک اشتباه استراتژیک است چون به تهران اجازه می‌دهد توانایی اتمی‌اش را حفظ کند و صدها میلیارد دلار پول برای سوخت ماشین ترور خود بگیرد.»

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل که به بحرین سفر کرده، توافق با ایران را «اشتباه استراتژیک» خواند و تاکید کرد اسرائیل و بحرین به دلیل تلاش ایران برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه، چالش‌های امنیتی مشترک دارند.

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با نشریه الایام گفت: «معتقدیم توافق با ایران یک اشتباه استراتژیک است چون به تهران اجازه می‌دهد توانایی اتمی‌اش را حفظ کند و صدها میلیارد دلار پول برای سوخت ماشین ترور خود بگیرد.»

او در ادامه تاکید کرد ایران ثبات کل منطقه را تضعیف می‌کند و هدفش از بین بردن دولت‌های میانه‌روست.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت کشورش و بحرین منافع مشترک در جنگ با ایران و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه دارند. او افزود ما با ایران و نیروهای نیابتی‌اش هر روز می‌جنگیم و به دوستانمان در تقویت صلح، امنیت و ثبات کمک می‌کنیم.

ژنرال تال کالمن، مسئول امور ایران در ارتش اسرائیل هم در مصاحبه با نشریه الایام گفت باید برای مقابله با ایران، باید یک اتحاد استراتژیک مانند ناتو در منطقه تشکیل شود که اسرائیل، بحرین، امارات متحده عربی، مصر، اردن، یونان و کشورهای دیگر عضوش باشند.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۲۵ بهمن به عنوان بلند‌پایه‌ترین مقام اسرائیلی از زمان امضای توافق عادی‌سازی روابط کشورش با بحرین، به منامه سفر کرد.

او در بدو ورود به بحرین مورد استقبال وزیر خارجه این کشور قرار گرفت.

توافق عادی‌سازی روابط دو کشور در سال ۲۰۲۰ و با حمایت آمریکا شکل گرفت و نگرانی از اقدام‌های ایران از جمله محرک‌های اصلی برای این توافق بود.

بنت پیش از سفر به منامه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران اسرائیل و بحرین قرار است درباره راه‌های تقویت همکاری‌های دیپلماتیک و و موضوع‌های اقتصادی با تاکید بر فناوری و نوآوری گفت‌وگو کنند.

او گفت امیدوار است این دیدار‌ها پیام حسن نیت و موضع مشترک در برابر تهدید‌های مشترک را بازتاب دهد.

سفر دو روزه نخست‌وزیر اسرائیل به بحرین در بحبوحه تشدید تنش‌ها پس از حملات حوثی‌های تحت‌ حمایت ایران به امارات متحده عربی انجام می‌شود. بحرین مقر فرماندهی نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا