جهان

آمریکا و متحدانش بر اعمال هزینه‌های سنگین بر روسیه درصورت تشدید تنش با اوکراین تاکید کردند

وزیران چهار کشور در این تماس بر حمایت قاطع از یکپارچگی سرزمینی اوکراین و تعهد خود به هماهنگ ماندن در برابر تهدیدهای روسیه علیه امنیت اروپا و اوکراین تاکید کردند.

وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در تماسی درباره هماهنگی‌های لازم برای اعمال «هزینه‌های سنگین» بر روسیه، در صورت افزایش اقدام‌های تنش‌زا علیه اوکراین رایزنی کردند.

وزیران چهار کشور در این تماس بر حمایت قاطع از یکپارچگی سرزمینی اوکراین و تعهد خود به هماهنگ ماندن در برابر تهدیدهای روسیه علیه امنیت اروپا و اوکراین تاکید کردند.

از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا در تماس با همتای روسی خود بر تعهد ایالات‌متحده به یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل‌ و فصل بحران اوکراین تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این نگرانی که روسیه توانایی دارد هر لحظه به اوکراین حمله کند، از روسیه خواست به صورت «قابل راستی‌آزمایی، معتبر و معنادار» تنش‌ها را کاهش دهد.

پیشتر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در نشست خبری با صدراعظم آلمان گفته بود که تصمیم در مورد برگرداندن بخشی از نیروهای روسیه از مرز اوکراین گرفته شده است.

اما جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، عصر سه‌شنبه طی سخنانی در کاخ سفید با تاکید براینکه ادعای مسکو درباره بازگشت برخی واحدهای نظامی روسیه به پایگاه‌هایشان را تایید نمی‌کند، گفت که حضور ۱۵۰ هزار نیروی نظامی روسیه در مرز اوکراین یک تهدید واقعی است و اگر روسیه به اوکراین حمله کند، ایالات‌متحده برای پاسخ قاطع آماده‌ است.

ای‌بی‌سی نیوز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین در «موقعیت آماده باش برای آتش» قرار گرفته‌اند و هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی نیروهای روسیه دیده نمی‌شود.

در همین حال، ناتو اعلام کرد که اوکراین از این سازمان درخواست کمک‌ اضطراری بین‌المللی کرده است.

ناتو خاطرنشان کرد که اوکراین در حال آماده شدن برای وضعیت اضطراری گسترده‌ای است که جمعیت غیرنظامی آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از سوی دیگر مرکز امنیت اطلاعات اوکراین خبر حمله سایبری به شبکه‌های وزارت دفاع و دو بانک این کشور را تایید کرد.

پس از انتشار این خبر، رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی و اروپایی گزارش داد که واشینگتن و متحدانش آماده‌اند به حمله‌های سایبری روسیه علیه اوکراین واکنش نشان دهند.

به گفته این مقام‌ها، این واکنش به شدت حمله سایبری از سوی روسیه بستگی دارد و شامل تحریم و سایر اقدام‌های تلافی‌جویانه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا