آذربایجانایران

نرگس محمدی خواهان تحقیق ویژه درباره «تعرض به زنان زندانی» در ایران شد

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در اوین، روز شنبه با انتشار نامه‌ای سرگشاده به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، خواستار تحقیق ویژه او درباره تعرض به زنان بازداشتی و زندانی و پاسخگو کردن عاملان آن شد.

به گفته خانم محمدی، «تعرض به زنان در حین بازداشت و بازداشتگاه‌ها بخشی از برنامه سرکوب حکومت علیه زنان معترض و مبارز است.»

او در این نامه که در اینستاگرام او منتشر شده می‌گوید که هم خودش چنین تجربه‌ای دارد و هم در جریان روایت‌های زنان زندانی است که در معرض «تداوم وحشیانه این ماجرا» هستند.

این فعال حقوق بشر با اشاره به مواردی از نقض حقوق خود از سوی مقامات و قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌گوید از سال ١٣٨٩ تا ١٣٩٨ در زندان اوین و بند امنیت ٢٠٩ و همچنین زندان زنجان، «روایت‌های متعدد و هولناکی از زنان زندانی مورد تعرض و تجاوز و هتک حرمت قرار گرفته شده» را دیده و شنیده و این روزها این رویه در بند زنان زندان اوین در جریان است.

خانم محمدی در ادامه به دو مورد از قربانیان «تعرض وحشیانه» ماموران و عدم رسیدگی مسئولان به شکایات آنها اشاره می‌کند و از جاوید رحمان می‌خواهد «جهت تحقیق، پاسخگو کردن و محکومیت حکومت و جلوگیری از تداوم این شیوه غیرانسانی برای سرکوب زنان معترض و مخالف و مبارز اقدامی جدی و سریع» انجام دهد.

هفته گذشته نیز کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» در گزارشی از ضرب و شتم و آزار جنسی سها مرتضایی، فعال دانشجویی در هنگام بازداشت خبر داد.

طبق این گزارش، پس از آنکه خانم مرتضایی به این تعرض و آزار جنسی اعتراض کرد توسط مامور مورد ضرب و جرح قرار گرفت.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز چند روز پیشتر یک گزارش تحقیقی درباره «خشونت جنسی و تجاوز» در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ایران منتشر کرده و در آن از تجاوز جنسی به یک پسر زیر ۱۸ سال و چند زن جوان پرده برداشته بود.

خشونت، تعرض و تجاوز جنسی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران سابقه‌ای طولانی دارد. پس از اعتراض‌های گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز شماری از بازداشت‌شدگان از جمله در بازداشتگاه کهریزک مورد آزار و تجاوز جنسی قرار گرفتند که این موضوع توسط شماری از مقام‌های و چهره‌های سیاسی آن زمان نیز تایید شد.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا