جهانسیاست

نظر سرگئی لاوروف در مورد پیوستن آذربایجان به ایده “توران بزرگ” چیست؟

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تمایلی به این باور ندارد که تورکیه قصد دارد "توران بزرگ" را به عنوان یک ساختار فرا ملی ایجاد کند.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، سرگئی لاوروف در مصاحبه با تلویزیون «آربی‌سی» اظهار داشت، بعید است کشورهای تورک زبان اتحاد جماهیر شوروی سابق از ایده تورکیه حمایت کنند.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوال مجری تلویزیون که پرسید “آیا اگر کشورهایی مانند آذربایجان از ایده توران بزرگ حمایت کنند، مسکو از تقویت تورکیه می ترسد؟”، گفت: “اگر ما در مورد «توران بزرگ» به معنای تاریخی به عنوان یک ساختار فراملی صحبت کنیم، پس من فکر نمی کنم که تورکیه چنین هدفی را داشته باشد. من این را مشاهده نمی‌کنم، کشورهایی که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند و اکنون به کشورهای مستقل تبدیل شده اند، به هر طریقی از این ایده حمایت خواهند کرد.”

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که تمام اهداف و فعالیتهای عملی سیاست خارجی این کشورها (یعنی جمهوری های تورک زبان اتحاد جماهیر شوروی سابق) در جهت تقویت دولت های ملی آنها است.”

به گفته لاوروف، تورکیه منافع خاص خود را دارد و آنها نیز هم‌نوعان آن کشور هستند که به همان زبان صحبت می کنند.

وی خاطرنشان کرد، موضوع روابط با کشورهای تورک زبان ریشه عمیق در روابط تورکیه با آذربایجان و برخی از کشورهای آسیای میانه دارد. به گفته لاوروف، مولفه اصلی همکاری تورکیه با کشورهای تورک زبان فضای پس از شوروی بر اساس سنت های فرهنگی، زبانی و آموزشی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا