آذربایجانجهان

آذربایجان موشک‌های کروز اس‌او‌ام از تورکیه خریداری می‌کند

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور تورکیه اعلام کرد، یکی از توافقات انجام شده فروش موشک کروز هوا به زمین با دقت بالا «اس‌او‌ام» توسط تورکیه به آذربایجان می‌باشد.

علی اسدوف، نخست وزیر آذربایجان برای شرکت در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی تورکیه و آذربایجان به آنکارا سفر کرده است.

در جریان این سفر، دو کشور بیش از ۱۰ سند مشترک را امضا کردند که شامل بسیاری از زمینه ها از جمله اسناد مربوط به تجارت متقابل و روابط سرمایه گذاری است.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از وب‌سایت آیدینلیک، فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور تورکیه اعلام کرد، یکی از توافقات انجام شده فروش موشک کروز هوا به زمین با دقت بالا «اس‌او‌ام» توسط تورکیه به آذربایجان می‌باشد.

موشک کروز «اس‌او‌ام» که توسط موسسه تحقیقات صنایع دفاعی تورکیه «توبیتاک» آماده و توسط شرکت «راکت‌سان» تولید می شود، قرار است در هواپیماهای جنگی نیروی هوایی آذربایجان ادغام شود. بنابراین، آذربایجان صاحب یک موشک با دقت بالا با برد بیش از ۲۵۰ کیلومتر خواهد شد.

موشک «اس‌او‌ام-بی۱» برای اولین بار در رژه نظامی در باکو در سال ۲۰۱۹ به نمایش درآمد.

وزن کلی موشک «اس‌او‌ام» با کلاهک ۲۳۰ کیلوگرمی ۶۰۰ کیلوگرم است. طول موشک ۴ متر است. مدل‌های «اس‌او‌ام-ای» و «اس‌او‌ام-بی۱» این موشک موجود است و کار برای ساخت چندین مدل دیگر در حال انجام است.

اولین پرتاب آزمایشی این موشک در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۱۱ بر فراز دریای سیاه انجام شد. در طول آزمایش، این موشک که مسافت بیش از ۱۸۰ کیلومتر را با کنترل جی‌پی‌اس / آی‌ان‌اس طی می کرد، با دقت بالا هدف خود را منهدم کرد. پس از اتمام آزمایشات، اولین گروه از این موشک تا پایان سال ۲۰۱۱ در تسلیحات نیروی هوایی تورکیه قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۹، مدل «اس‌او‌ام-بی۲» این موشک که برای از بین بردن سنگرهای بتنی طراحی شده بود، با موفقیت آزمایش شد. مدل «اس‌او‌ام-بی۲» مجهز به کلاهک مخصوص ضد پناهگاه ها است. برخلاف موشک «اس‌او‌ام-بی۱»، مدل «اس‌او‌ام-بی۲» از دو کلاهک سوراخ کننده تشکیل شده است. این موشک از جی‌پی‌اس و سیستم ناوبری اینرسی برای هدف گیری استفاده می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا