تحلیل و گزارشجهانسیاست

نفوذ مزدوران روسی واگنر در آفریقا در حال گسترش است

بر اساس گزارش مجله ماهانه عفو بین الملل، لا کرونیک، تخمین زده می شود که مزدوران شرکت امنیتی روسی واگنر در ۹ کشور آفریقایی حضور دارند. 

تخمین زده می شود که مزدوران شرکت امنیتی روسی واگنر در ۹ کشور آفریقایی حضور دارند. واگنر به نیروهای محلی آموزش نظامی می دهد، از رهبران محافظت می کند و از نقاط انرژی محافظت می کند.

پس از ادعاهایی مبنی بر امضای موافقت نامه نیروهای مزدور روسی واگنر با دولت مالی، حضور مزدوران روسی در آفریقا و ساختار واگنر مورد توجه قرار گرفت.

ادعاهای مطبوعات آمریکایی مبنی بر استقرار مزدوران واگنر به زودی در مالی، توجه‌ها به تشکیل این شرکت امنیتی و حضور روزافزون آن در آفریقا را جلب کرد.

بر اساس گزارش مجله ماهانه عفو بین الملل، لا کرونیک، اولین ایده تشکیل واگنر توسط اطلاعات روسیه و مقامات ارشد در سال ۲۰۱۲ مطرح شد.

واگنر بر اساس اصل به اصطلاح “ارتش خصوصی که مشکلات را بدون زور حل خواهد کرد”، آموزش نظامی به نیروهای محلی می دهد، از رهبران محافظت می کند و از نقاط انرژی محافظت می کند.

در مقابل این خدمات، ذکر می شود که شرکت های تابعه واگنر دارای امتیازات و مجوزهای خاصی برای استفاده از مواد معدنی و میراث طبیعی در کشورها، ارائه تسلیحات، فناوری و خدمات نظامی هستند.

نام واگنر برگرفته از آهنگسازی مشهور آلمانی است

بر اساس گزارشات، دیمیتری اوتکین، افسر اطلاعاتی سابق روسیه، یکی از دو نام پشت واگنر، در اولین کاروان مزدوران روس اعزامی به سوریه در پاییز ۲۰۱۳ شرکت کرد و چند ماه بعد همراه گروه های شبه‌نظامی طرفدار روسیه در شرق اوکراین دیده شد.

نام واگنر برگرفته از ریچارد واگنر، آهنگساز اپرای مورد علاقه آدولف هیتلر است که اوتکین نیز دوستدار آن است.

نام دیگر پشت واگنر، اِوگِنی پریجوجین، میلیاردر نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است. پریجوجین، که قبلاً ثروت زیادی در صنعت غذا و نوشیدنی داشت، به عنوان سرمایه گذار اصلی واگنر شناخته می شود.

فعالیتهای واگنر در روسیه نیز، طبق ماد ۳۴۸ قانون مجازات این کشور، غیرقانونی تلقی می شود.

رد پای احتمالی واگنر در ۹ کشور قاره آفریقا

واگنر که تخمین زده می شود فعالیت های خود را در سال ۲۰۱۳ با جنگ داخلی سوریه آغاز کرده است، در سال های اخیر حضور فزاینده ای در قاره آفریقا داشته است.

در آفریقا، جایی که واگنر در سال ۲۰۱۸ وارد عمل شد، با فعالیت های خود در جمهوری آفریقای مرکزی بیشترین محبوبیت را دارد.

مزدوران روسی، که تصور می شود تعداد آنها در جمهوری آفریقای مرکزی ۲۰۰۰ نفر باشد، هم ارتش را آموزش می دهند و هم امنیت رئیس جمهور فائوستین آرچنج تئودورا را تأمین می کنند.

اعتقاد بر این است که واگنر همچنین، امنیت معادن طلا و الماس را در این کشور تأمین می‌کند.

لیبی

دست‌کم ۲۰۰۰ مزدور واگنر مستقر در لیبی در پایگاه هوایی جفرا در وسط این کشور و همچنین پایگاه هوایی قردبیه در حومه سرت و بندر آن فعالیت می کنند.

طرفین درگیر در لیبی در مورد اخراج نیروهای خارجی، به ویژه گروه واگنر، از این کشور ظرف ۳ ماه، در توافقنامه ای که در نتیجه مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل متحد در ژنو در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ امضا شد ، توافق کرده بودند.

با این حال، شبه نظامیان وابسته به خلیفه حفتر هنوز مزدوران را از شهر سرت و جفره خارج نکرده اند.

در این مورد نیز احتمال اینکه واگنر زمینه را برای ارتش روسیه به منظور  ایجاد یک پایگاه دریایی و دو پایگاه هوایی در لیبی را فراهم می کند چندان دور از ذهن نیست.

سودان

تخمین زده می شود که واگنر فعالیت های اکتشاف طلا خود را در سودان در سال ۲۰۱۷ با نام شرکت های “مِرو گلد” و “ام اینوِست” آغاز کرد.

گفته می شود، شرکت واگنر که در بسیاری از شهرهای سودان از بندر سودان تا خارطوم و دارفور فعالیت می کرده است، از طریق فرودگاه ها و مرزها از سودان به آفریقای مرکزی سلاح و مزدور حمل می کند.

گفته می شود که این موضوع ممکن است یکی از دلایلی باشد که ایالات متحده شرکت پیشین واگنر “ام اینوست” را در ۱۵ جولای ۲۰۲۰، در لیست تحریم ها قرار داد.

موزامبیک

مزدوران روسی از سال ۲۰۱۹ در موزامبیک با بهانه مبارزه با انصار السنا، شاخه ای از داعش، که به کابو دلگادو، جایی که گاز طبیعی و منابع معدنی گرانبها در آن واقع شده است، حمله کردند، حضور دارد.

گفته می شود که ۱۶۰ تا ۳۰۰ مزدور روسی در این کشور وجود دارند که از سال ۲۰۱۹ با واگنر توافق کرده اند و مجهز به پهپادها و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده های نظامی پیشرفته هستند.

اعتقاد بر این است که واگنر در گینه، گینه بیسائو، ماداگاسکار، زیمبابوه و آنگولا نیز فعالیت دارد.

حضور احتمالی واگنر در مالی خشم فرانسه و آلمان را برانگیخت

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، درباره ادعاهایی مبنی بر امضای قرارداد توسط مالی با واگنر، گفت: “اگر مقامات مالی چنین توافقی را با گروه واگنر امضا کنند، این وضعیت نه تنها نگران کننده است، بلکه همه کارهایی که برای حمایت از کشورهای ساحل انجام داده ایم و برنامه ریزی کرده ایم را نیز بی معنی می‌کند.”

وزیر خارجه فرانسه ژان ایو لودریان نیز با تاکید بر اینکه حضور نیروهای واگنر در مالی با حضور فرانسه در منطقه ناسازگار است، افزود: “مداخله چنین گروهی در مالی با فعالیت شرکای منطقه ای و بین المللی مالی مغایرت دارد.”

از سوی دیگر، آنگرت کرامپ کارنبائر، وزیر دفاع آلمان به مالی هشدار داد که با شرکت واگنر معامله نکند و افزود: “چنین توافقی با همه آنچه آلمان در مالی برای هشت سال با فرانسه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل انجام داده است، در تضاد است.”

فرانسه دارای ۵ هزار سرباز در مالی در چارچوب عملیات بارخان و آلمان دارای ۱۱۰۰ سرباز تحت ماموریت سازمان ملل متحد است.

گفته می شود که واگنر به زودی ۱۰۰۰ مزدور دیگر را به مالی می فرستد.

روسیه: “هیچ سرباز روسی در مالی وجود ندارد”

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در مورد این اتهامات، گفت: “هیچ نماینده نیروهای مسلح روسیه در مالی وجود ندارد”.

پسکوف گفت که روسیه با قاره آفریقا از جمله در امور نظامی رابطه دارد، اما آنها از توافق ادعایی بین واگنر و مالی مطلع نیستند.

دولت مسکو پیشتر ادعاهای ارتباط خود با گروه واگنر را رد کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا