جهانسیاست

بزرگترین پیمان امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم؛ آمریکا، بریتانیا و استرالیا علیه چین

بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا در حالی یک پیمان امنیتی تاریخی در اقیانوس آرام و هند برای مقابله با چین اعلام کردند که چین آن را «ذهنیت جنگ سرد» اعلام کرد.

این امر به استرالیا اجازه می دهد برای اولین بار با استفاده از فناوری ارائه شده توسط ایالات متحده، زیردریایی های هسته ای بسازد.

این پیمان که با نام «آکوس» شناخته می شود، شامل هوش مصنوعی، فناوری های سایبری و کوانتومی نیز خواهد شد.

تحلیلگران می گویند این بزرگترین مشارکت دفاعی بین کشورها در چند دهه گذشته است.

در سالهای اخیر، همه دموکراسی های غربی نگرانی خود را از افزایش حضور روز افزون ارتش چین در هند و اقیانوس آرام ابراز کرده اند.

در بیانیه مشترک جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و اسکات موریسون، همتای استرالیایی، آمده است که مشارکت جدید با هدف “ارتقاء امنیت و رفاه” در منطقه انجام شده است.

سفارت چین در واشنگتن با متهم کردن کشورها به “ذهنیت جنگ سرد و تعصب ایدئولوژیک” واکنش نشان داد.

این پیمان به این معناست که استرالیا قرارداد ۵۰ میلیارد دلار استرالیا (۳۱ میلیارد یورو؛ ۲۷ میلیارد پوند) خود با فرانسه را که در سال ۲۰۱۶ برای ساخت ۱۲ زیردریایی منعقد کرده است، کنار می‌گذارد.

تحلیلگران می گویند این بزرگترین پیمان امنیتی بین سه کشور از زمان جنگ جهانی دوم است.

در حالی که ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا مدت ها متحدان یکدیگر بوده اند، پیمان آکوس همکاری دفاعی خود را رسمی و عمیق می کند.

این پیمان بر توانایی نظامی متمرکز شده و آن را از اتحاد اشتراک اطلاعات پنج چشم (فایو آیز ) که نیوزلند و کانادا را نیز شامل می شود، جدا می کند.

آکوس همچنین شامل به اشتراک گذاری قابلیت های سایبری، هوش مصنوعی، کوانتوم و دیگر فناوری های زیر دریایی است.

در بیانیه مشترک آنها آمده است: “این یک فرصت تاریخی برای سه کشور است که با متحدان و شرکای همفکر خود از ارزشهای مشترک حمایت کرده و امنیت و رفاه را در منطقه هند و اقیانوسیه ارتقاء بخشند.”

رهبران به طور مستقیم به چین اشاره نکردند، اما گفتند که چالش های امنیتی منطقه “به طور قابل توجهی افزایش یافته است”.

افزایش تجاوز نظامی چین و افزایش تحرکات آن، قدرت های رقیب را در سال های اخیر نگران کرده است.

پکن متهم به افزایش تنش در مناطق مورد مناقشه مانند دریای چین جنوبی است.

همچنین در سالهای اخیر سرمایه گذاری زیادی در گارد ساحلی خود کرده است، که به گفته تحلیلگران عملاً یک ناوگان نظامی است.

کشورهای غربی نسبت به سرمایه گذاری زیرساختی چین در جزایر اقیانوس آرام و تحریم های تجاری بحث برانگیز علیه کشورهایی مانند استرالیا هشدار داده اند.

ایالات متحده و استرالیا از این امر به عنوان “اجبار اقتصادی” یاد کرده اند.

تشخیص این زیردریایی ها بسیار سریعتر و سخت تر از ناوگانهای معمولی است. آنها می توانند ماهها زیر آب بمانند، مسافتهای طولانی تری را طی کنند و همچنین بارهای بیشتری حمل کنند.

تحلیلگران می گویند که استقرار آنها در استرالیا برای نفوذ ایالات متحده در منطقه بسیار مهم است.

ایالات متحده فناوری زیردریایی خود را برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته به اشتراک می گذارد. قبلاً فناوری خود را فقط با بریتانیا به اشتراک گذاشته بود.

استرالیا بعد از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، هند و روسیه هفتمین کشوری در جهان خواهد بود که از زیردریایی های هسته ای استفاده می کند.

استرالیا بار دیگر تأیید کرد که قصد دستیابی به سلاح هسته ای را ندارد.

دولت بریتانیا می گوید این یک توافق دفاعی بسیار مهم است.

اگرچه مقامات بریتانیایی اصرار دارند که توافقنامه دفاعی جدید پاسخی به هیچ کشوری نیست، اما دولت بریتانیا می گوید که این توافق در مورد تضمین رفاه، امنیت و ثبات در منطقه و حمایت از “نظم مبتنی بر قوانین” است. با این حال، بر هیچ کس پوشیده نیست که بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا در مورد تقویت ارتش چین در هند و اقیانوس آرام نگرانی دارند.

در همین حال، نیوزلند اعلام کرد که زیردریایی های استرالیا را مطابق با سیاست موجود در زمینه حضور زیردریایی های هسته ای، از آبهای خود منع می کند.

نخست وزیر جاسیندا آردرن گفت ملت او برای پیوستن به این پیمان مورد درخواست قرار نگرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا