ایرانجهان

نیویورک‌تایمز: مرد شماره ۲ القاعده در ایران كشته شد

مقامات اطلاعاتی گفتند که عوامل اسرائیلی ابو محمد المصری را به درخواست ایالات متحده در خیابانهای تهران با شلیک گلوله کشته‌اند.

مقامات اطلاعاتی گفتند که عوامل اسرائیلی ابو محمد المصری را به درخواست ایالات متحده در خیابانهای تهران با شلیک گلوله کشته‌اند. اما هیچ کدام از کشورهای ایران، آمریکا، اسرائیل و سازمان القاعده نیز این قتل را به طور رسمی تأیید نکرده است.

نیویورک‌تایمز روز جمعه ۲۵ آبان گزارش می‌دهد، مقامات اطلاعاتی تأیید کردند که دومین رهبر عالی القاعده، متهم به یکی از طراحان حملات مرگبار سال ۱۹۹۸ به سفارتخانه های آمریکا در آفریقا، در ایران کشته شد.

بر اساس این گزارش عبدالله احمد عبدالله، که با نام ابومحمد المصری شناخته می شد، در ۷ اوت [۱۷ مرداد]، سالگرد حملات به سفارت، توسط دو موتور سوار در خیابان های تهران کشته شد. وی به همراه دخترش مریم، بیوه حمزه بن لادن پسر اسامه بن لادن کشته شد.

نیویورک‌تایمز به نقل از چهار مقام اطلاعاتی آمریکا می‌گوید، این حمله توسط ماموران اسرائیلی به درخواست ایالات متحده انجام شده است.

ابو محمد المصری که حدود ۵۸ سال داشت، یکی از رهبران بنیانگذار القاعده بود و تصور می شد که پس از ایمن الظواهری، رهبر فعلی آن، در صف اول هدایت سازمان باشد.

وی که مدتها در لیست تروریست های تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار داشت، به جرم جنایات مربوط به بمب گذاری در سفارت های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا، که منجر به کشته شدن ۲۲۴ نفر و صدها نفر زخمی شد، توسط ایالات متحده تحت تعقیب قرار داشت. اف‌بی‌آی ۱۰ میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود اعلام کرده بود.

مقامات اطلاعاتی آمریكا می گویند كه ابو محمد المصری از سال ۲۰۰۳ در ایران بازداشت می‌شود، اما او حداقل از سال ۲۰۱۵ در منطقه پاسداران تهران در یك محله مجلل آزادانه زندگی می كرد.

در یک شب گرم تابستان حوالی ساعت ۹:۰۰ عصر  او در حال رانندگی با سدان سفید رنو ال۹۰ خود به همراه دخترش در نزدیکی خانه اش توسط دو فرد مسلح موتورسوار کشته ‌شد. پنج تیر از یک تپانچه مجهز به خفه کن شلیک می‌شود.

همزمان با انتشار خبر تیراندازی، رسانه های خبری رسمی ایران قربانیان این حادثه را حبیب داوود، استاد تاریخ لبنانی و دختر ۲۷ ساله او مریم معرفی کردند. کانال خبری لبنان ام‌تی‌وی و حساب های رسانه های اجتماعی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گزارش دادند که داودی عضو حزب الله، سازمان مبارز مورد حمایت ایران در لبنان بوده است.

در واقع، کسی به اسم حبیب داود وجود نداشت.

با وجود چندین منبع آگاه لبنانی که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند از وجود چنین فردی ابراز بی‌اطلاعی کرده بودند. در جستجوی رسانه های خبری لبنان گزارشی مبنی بر کشته شدن استاد تاریخ لبنان در ایران در تابستان سال جاری مشاهده نشد. و یک محقق آموزش و پرورش لبنان که به لیست اساتید تاریخ کشور نیز دسترسی داشت گفته که هیچ سابقه ای درباره شخصی به اسم حبیب داود وجود ندارد.

یکی از مقامات اطلاعاتی به نیویورک تایمز گفت که حبیب داود نام مستعاری است که مقامات ایرانی به ابو محمد المصری داده بودند و شغل تدریس تاریخ یک داستان پوششی است. در ماه اکتبر، نبیل نعیم، رهبر پیشین جهاد اسلامی مصر که المصری را دوست دیرینه خود می‌خواند، همین سخنان را به کانال خبری العربیه گفت.

مقامات آمریکایی ضد تروریسم معتقدند که ایران ممکن است به آنها اجازه داده باشد تا برای اجرای عملیات علیه ایالات متحده بعنوان دشمن مشترک، در آنجا بمانند.

این اولین بار نیست که ایران با حمایت از حماس، جهاد اسلامی فلسطین و طالبان با شبه نظامیان سنی متحد می شود.

در سال ۲۰۱۸، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که به دلیل مرز طولانی ایران با افغانستان، برخی از اعضای القاعده وارد ایران شده اند، اما بازداشت و به کشورهای خود بازگردانده شده اند.

با این حال، مقامات اطلاعاتی غربی گفتند که رهبران القاعده توسط دولت ایران در حبس خانگی نگه داشته شدند، سپس حداقل دو معامله با القاعده برای آزادی برخی از آنها در ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ انجام داد.

روز شنبه، پس از انتشار این گزارش، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه حضور اعضای القاعده در ایران را تکذیب کرد. وی در بیانیه ای خطاب به رسانه های آمریکایی گفت: “در دام سناریوهای هالیوودی که مقامات آمریکایی و صهیونیستی تهیه می‌کنند، نیفتند.”

سخنگویان دفتر نخست وزیر اسرائیل و شورای امنیت ملی دولت ترامپ از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

ابو محمد المصری به همراه سیف العدل که در یک دوره نیز در ایران نگهداری می شد، یکی از اعضای قدیمی القاعده در شورای مدیریت فوق محرمانه بود. این دو تن، به همراه حمزه بن لادن که برای رهبری سازمان آماده شده بود، بخشی از گروه رهبران ارشد القاعده بودند که پس از حملات ۱۱ سپتامبر، ایالات متحده آنها را وادار به فرار از افغانستان به ایران کردند.

طبق یک سند کاملاً طبقه بندی شده تهیه شده توسط مرکز ملی مبارزه با تروریسم ایالات متحده در سال ۲۰۰۸، ابو محمد المصری “باتجربه ترین و توانمندترین برنامه ریز عملیاتی بود که در بازداشتگاه آمریكا یا متفقین نبود”. در این سند وی به عنوان “رئیس پیشین آموزش” توصیف شده است که “با سیف العدل همکاری نزدیک” داشته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا