ایرانخاورمیانه

هشدار ایران به اسرائیل: در صورت ادامه حمله‌ها به غزه، در جنگ مداخله خواهیم‌ کرد

در حالی که ارتش اسرائیل اعلام کرده در حال آماد‌ه‌سازی مقدمات برای انجام حمله‌های گسترده زمینی در نوار غزه است، آکسیوس گزارش داد ایران از طریق سازمان ملل به اسرائیل پیام داده در صورت ادامه حمله‌ها به غزه، در جنگ مداخله خواهد کرد.

این گزارش به نقل از دو منبع مطلع دیپلماتیک نوشت که جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۲ مهر پیامی به اسرائیل فرستاده و تاکید کرده که خواهان تشدید بیشتر جنگ حماس با آن کشور نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، در این درگیری‌ مداخله می‌کند.

آکسیوس اشاره کرده که این پیام در دیدار حسین امیرعبداللهیان و تور فینسلاند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه، در سفارت ایران در لبنان، به اسرائیل منتقل شده و در این پیام درباره عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه هشدار داده شده است.

طبق این گزارش، وزیر خارجه ایران به هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه گفت که ایران نمی‌خواهد درگیری به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و می‌خواهد برای آزادی غیرنظامیانی که به دست حماس در غزه گروگان گرفته شده‌اند، تلاش کند.

آکسیوس نوشت امیرعبداللهیان تاکید کرده که ایران «خطوط قرمز» خود را دارد و اگر عملیات نظامی اسرائیل ادامه پیدا کرده و این کشور به وعده خود مبنی بر حمله زمینی به غزه عمل کند، جمهوری اسلامی باید پاسخ دهد.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در واکنش به دیدار هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه با حسین امیرعبداللهیان، خطاب به او در توییتی نوشت: «فراموش نکنید پس از دست دادن با او، خون نوزادان اسرائیلی را از دستانتان بشویید.»

در همین حال، حساب دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اگر حملات اسرائیل «فورا متوقف نشود، وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و عواقب گسترده‌ای داشته باشد.»

هم‌زمان با کارزار رسانه‌های حکومتی در حمایت از حمله حماس به اسرائیل، صداوسیمای جمهوری اسلامی با زیرنویس یک پیام در شبکه سه و اعلام شماره تلفنی از شهروندان خواست برای اعزام به جنگ با اسرائیل ثبت‌نام کنند. خبرگزاری فارس هم کارزاری برای اعزام جوانان به منطقه جنگ راه انداخته است.

این در حالی است که پیش‌تر دفتر رییس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد پاریس با مقام‌های ایران و سایر «بازیگران منطقه‌ای» تماس گرفته و اعلام کرده‌ که از جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان خواسته وارد این جنگ نشوند.

ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با «هیثم بن طارق»، سلطان عمان حمله حماس به اسرائیل را «عملیات خودجوش و مبتکرانه» توصیف کرد که مانند «شمشیری از غلاف بیرون آمده و محاسبات اسرائیلی‌ها را بهم ریخت.»

از سوی دیگر، عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره حمله حماس به اسرائیل به «جماران» گفت که «آمریکایی‌ها غیرعاقلانه رفتار نمی‌کنند و اخیرا به ما هم پیام دادند که وارد جنگ نشوید.»

در روزهای اخیر، جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش بر آمادگی این نیروها برای همه گزینه‌ها در درگیری با اسرائیل تاکید کرده‌اند. پس از دیدار روز جمعه ۲۱ مهر امیر عبداللهیان با دبیرکل حزب‌الله لبنان، رسانه‌های حکومتی ایران از این دیدار تنها یک جمله به نقل از حسن نصر‌الله نقل کرده‌اند که گفته: «امروز وضعیت مقاومت عالی است و همه سناریوها کاملا آماده است.»

با ادامه حمایت‌های جمهوری اسلامی از حماس، سفیر اسرائیل در سازمان ملل جمعه ۲۱ مهر با اشاره به حمایت حکومت ایران از گروه‌های تروریستی، از همه کشورهای جهان خواست جمهوری اسلامی را به طور جدی تهدید نظامی کنند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت: «رژیم آیت‌الله‌ها امروز دقیقا مانند رژیم نازی آلمان در جنگ جهانی دوم شده است. جهان باید بفهمد که لازم است به طور جدی آنها را تهدید نظامی کند، زیرا این رژیم تهدیدی فوری علیه همه جهان است.»

او تاکید کرد: «ما صددرصد مطمئنیم ایران در همه حمله‌های تروریستی در اطراف اسرائیل نقش دارد. ایران در خاورمیانه و سایر مناطق جهان از نیروهای نیابتی خود حمایت تسلیحاتی می‌کند.»

گیلعاد اردان گفت: وقتی رهبران حماس از جمهوری اسلامی به دلیل کمک‌هایش قدردانی می‌کنند، برای اینکه ثابت کنیم ایران مشخصا در چه حمله‌ای از حماس حمایت کرده، به مدرک نیاز نداریم.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل خاطرنشان کرد: «حماس تنها یکی از پاهای اختاپوس است. به محض اینکه مشکل‌مان را با آنها تمام کنیم، مهم‌ترین اولویت اسرائیل متحد کردن جهان برای مقابله با تهدید ایران خواهد بود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا