جهانخاورمیانه

ادامه حمله‌های اسرائیل به شمال و جنوب غزه؛ اعزام دومین ناو هواپیمابر آمریکا به منطقه

همزمان با حمله‌های سنگین اسرائیل به شمال غزه و دستور آن برای تخلیه ساکنان این مناطق به سمت جنوب، حمله‌‌های این کشور به مناطق جنوبی غزه نیز ادامه دارد. در همین حال، آمریکا دومین ناو هواپیمابر خود را به همراه یک ناوگروه به شرق مدیترانه اعزام کرد.

در حالی که رسانه‌های فلسطینی از حمله‌های گسترده اسرائیل به شمال غزه خبر می‌دهند، العربیه از حمله اسرائیل به مناطق مسکونی جنوب غزه و گذرگاه‌های امنی که برای خروج غیرنظامیان تعیین شده بود، خبر داد.

در همین حال، نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های ارتش اسرائیل گزارش داد حمله زمینی اسرائیل به غزه، به دلیل ابری بودن هوا و برخی عوامل دیگر، به مدت چند روز به تعویق افتاده است.

از سوی دیگر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد با هدف جلوگیری از حملات به اسرائیل، دستور اعزام دومین ناو هواپیمابر این کشور را به شرق مدیترانه صادر کرده است. ناو «آیزنهاور» قرار است به همراه سه کشتی جنگی دیگر آمریکا، به ناو «فورد» در آب‌های بین‌المللی در سواحل اسرائیل بپیوندد.

آمریکا که در آغاز درگیری حماس و اسرائیل چند کشتی و هواپیمای نظامی خود را برای حمایت از اسرائیل به شرق مدیترانه اعزام کرده بود، روز جمعه ۲۱ مهر نیز چند جنگنده اف-۱۵ خود را به خاورمیانه فرستاد.

در همین حال، روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا روز دوشنبه در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ در مورد جنگ اسرائیل و حماس رای‌گیری کند. این پیش‌نویس خواستار آتش‌بس بشردوستانه و محکومیت خشونت علیه غیرنظامیان و تمامی اقدامات تروریستی شده است.

تلویزیون دولتی چین نیز اعلام کرد نماینده ویژه چین در امور خاورمیانه، هفته آینده با هدف پیشبرد آتش‌بس بین حماس و اسرائیل و برگزاری مذاکرات صلح، به منطقه سفر می‌کند.

از سوی دیگر، آکسیوس به نقل از دو منبع مطلع دیپلماتیک نوشت که جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۲ مهر پیامی به اسرائیل فرستاده و تاکید کرده که خواهان تشدید بیشتر جنگ حماس با آن کشور نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، در این درگیری‌ مداخله می‌کند.

آکسیوس اشاره کرده که این پیام در دیدار حسین امیرعبداللهیان و هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه در بیروت، به اسرائیل منتقل شده و در آن در زمینه عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه هشدار داده شده است.

در همین حال، حساب دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اگر حملات اسرائیل «فورا متوقف نشود، وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و عواقب گسترده‌ای داشته باشد.»

همچنین پس از دیدار شامگاه شنبه اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی این گروه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در قطر، حماس اعلام کرد که دو طرف توافق کردند تا همکاری خود برای دستیابی به «اهداف حماس» را ادامه دهند.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل روز شنبه ۲۲ مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد آماده است تا با اجرای «دامنه گسترده‌ای از طرح‌های عملیاتی تهاجمی» که شامل حمله مشترک و هماهنگ از هوا، دریا و زمین است، حملاتش را گسترش دهد.

روز جمعه نیز اسرائیل از اعزام تانک و پیاده‌نظام خود برای انجام عملیات نظامی محدود در مناطقی در خاک نوار غزه خبر داده بود.

همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از دو منطقه «کفار عزه» و «کیبوتص بئری» در جنوب این کشور که روز ۱۵ مهر هدف حمله مرگ‌بار شبه‌نظامیان حماس قرار گرفت، بازدید کرد.

به گزارش فرانس‌۲۴، نتانیاهو در دیدار با پیاده‌نظام اسرائیلی مستقر در نزدیکی مرز غزه خطاب به آن‌ها گفت: «مرحله بعدی در راه است.»

ادامه برنامه‌های اسرائیل برای گسترش حملات به مواضع حماس در حالی است مقام‌های این کشور و همچنین متحدان آن تلاش می‌کنند لبنان و ایران اقدام و کمکی به تشدید حملات به اسرائیل نکنند.

از سوی دیگر دفتر رییس‌جمهوری فرانسه هم ضمن اشاره به تماس مقام‌های این کشور با مقام‌های ایران و سایر «بازیگران منطقه‌ای»، اعلام کرده که از جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان خواسته وارد این جنگ نشوند.

هم‌زمان با کارزار رسانه‌های حکومتی در حمایت از حمله حماس به اسرائیل، صداوسیمای جمهوری اسلامی با زیرنویس یک پیام در شبکه سه و اعلام شماره تلفنی از شهروندان خواست برای اعزام به جنگ با اسرائیل ثبت‌نام کنند. خبرگزاری فارس هم کارزاری برای اعزام جوانان به منطقه جنگ راه انداخته است.

در مقابل، شبکه سی‌ان‌ان نیز گزارش داد دست‌کم ۱۵۰ نفر روز شنبه از طریق فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس در آمریکا با یک پرواز چارتر به سمت اسرائیل رفتند. این شبکه افزود بسیاری از آمریکایی-اسرائیلی‌ها تمایل دارند به اسرائیل در جنگ کمک کنند.

ادامه حمله‌ها از حماس، حزب‌الله و سوریه به اسرائیل

رسانه‌های دولتی سوریه از حمله اسرائیل به فرودگاه حلب خبر دادند. بر اساس این گزارش‌ها، پس از حمله اسرائیل فعالیت این فرودگاه متوقف شده است. شامگاه شنبه ارتش اسرائیل از پرتاب موشک از سوریه به شمال اسرائیل خبر داد و اعلام کرد با شلیک‌های توپخانه‌های خود به مواضع حمله پاسخ می‌دهد.

در روزهای اخیر حملات پراکنده به اسرائیل از جبهه‌هایی غیر از حماس رخ داده است.

هاآرتص گزارش داد پایگاه‌های نظامی اسرائیل در منطقه کوه دوو در مرز لبنان هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفتند. سه نفر در این حمله زخمی شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم است.

حزب‌الله لبنان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

رسانه‌های لبنانی خبر دادند در بمباران کفر شوبا از سوی اسرائیل در جنوب لبنان دو نفر جان باختند.

در خبری دیگر، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) و ارتش این کشور اعلام کردند علی القاضی، یکی از فرماندهان یگان کماندویی حماس در حمله‌ای پهپادی کشته‌ شد.

 

به گزارش تایمز اسرائیل، قاضی رهبری یکی از حمله‌های مرگ‌بار حماس به شهرهای اسرائیل در نزدیکی مرز غزه را بر عهده داشته است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد مراد ابومراد، فرمانده نیروی هوایی گروه حماس در حملات شب گذشته به نوار غزه کشته شد.

واکنش‌ها به دستور اسرائیل برای تخلیه شمال غزه

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل بار دیگر از فلسطینیان در شمال غزه خواست از این منطقه خارج شوند و گفت اسرائیل قصد دارد با نیروی بزرگی حمله کند: «ما برای مراحل بعدی جنگ به شدت آماده هستیم.»

هم‌زمان قاهره و واشینگتن توافق کردند گذرگاه رفح به صورت موقت و تنها برای عبور افراد دارای تابعیت آمریکایی از ساعت ۱۲ تا ۱۷ به وقت محلی باز شود.

در حالی که حماس خواستار اجرا نکردن این دستور اسرائیل از سوی ساکنان غزه شده؛ محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هم با آن ابراز مخالت کرده است. عباس در تماسی تلفنی با جو بایدن همچنین گفت که باید حملات متوقف و قوانین بین‌المللی رعایت شود.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت به اجرا درآوردن طرح اسرائیل برای خارج کردن بیش از یک میلیون فلسطینی از شمال نوار غزه تنها در یک روز «کاملا غیرممکن» است.

افزایش آمار کشته‌ها و مجروحان جنگ

اسرائیل اعلام کرد تعداد افراد کشته شده در حمله حماس به این کشور به هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد تعداد کشته‌های حمله‌های اسرائیل به غزه، به بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر و تعداد زخمی‌ها به بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ نفر رسید.

تشدید نگرانی از عواقب انسانی جنگ

با ادامه تقاضاهای جهانی برای حفظ امنیت غیرنظامیان در غزه، ارتش اسرائیل گفت شنبه ۲۲ مهر حمله‌ها به نوار غزه را به مدت شش ساعت متوقف کرد تا غیرنظامیان بتوانند از طریق دو راه امن به جنوب غزه سفر کنند.

پیش‌تر سازمان «پزشکان بدون مرز» از اسرائیل خواست که در ادامه حملات نظامی به حماس، ایجاد مناطقی امن و آتش‌بس دوره‌ای را حفظ کند.

در همین حال، مقام‌های بهداشتی فلسطینی اعلام کردند وزارت بهداشت غزه بیمارستان‌های خود را «حتی اگر بالای سر ما ویران کنند»، ترک نخواهد کرد.

از سوی دیگر نیز سازمان بهداشت جهانی از اسرائیل خواست که فورا دستور تخلیه بیمارستان‌‌ها در شمال غزه را لغو کند. این سازمان خواستار حفاظت از تاسیسات بهداشتی، کارکنان آن، بیماران و غیرنظامیان شد.

ادامه رایزنی کشورها درباره جنگ حماس و اسرائیل

آمریکا در روزهای اخیر بارها بر حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از اسرائیل تاکید کرده است. بنیامین نتانیاهو هم روز شنبه با رهبران فرانسه، آلمان و یونان گفت‌وگو کرد و گفت که هر سه آن‌ها «حمایت سرسختانه» خود را از اسرائیل ابراز کردند.

با این حال، جنبه‌های انسانی و دیگر عواقب این جنگ در سخنان مقام‌های اروپایی و آمریکایی مورد اشاره قرار گرفته است.

رییس شورای اروپا اعلام کرد که سران اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه به صورت ویدیویی در مورد جنگ اسرائیل و حماس مذاکره خواهند کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، که در ادامه رایزنی‌های خود درباره جنگ اسرائیل و حماس، به کشورهای منطقه سفر کرده، پس از دیدار از اسرائیل، اردن، بحریم و عربستان سعودی، به امارات متحده عربی سفر خواهد کرد.

عربستان سعودی نیز اعلام کرد نشست اضطراری وزیران امور خارجه کشورهای عضو «سازمان همکاری اسلامی» برای بررسی اوضاع در نوار غزه روز چهارشنبه ۲۶ مهر در ریاض برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا