ایرانسیاست

واکنش‌های داخلی و خارجی به اظهارات ظریف؛ ظریف اذعان کرد که هیچ قدرتی در رژیم بی‌رحم ندارد 

پس از درز فایل صوتی اظهارات محمد جواد ظریف در رسانه‌ها، دامنه واکنش‌ها به اظهارات بی‌سابقه وزیر خارجه ایران رفته رفته گسترده‌تر می‌شود.

در اولین واکنش رسمی از ایران سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز دوشنبه ۶ اردیبهشت در نشست خبری خود گفت فایل صوتی ظریف یک گفتگوی «محرمانه ای است که در داخل دولت انجام می شود.»

همچنین بخوانید: انتشار فایل صوتی ظریف؛ با فشارهای قاسم سلیمانی دیپلماسی را فدای جنگ کردم

خطیب زاده گفت: «تعهد دوجانبه برای حفظ محرمانگی این گفت‌وگوها وجود داشته و وزارت خارجه در هیچ کدام از فرایندهای این گفت وگو از جمله انتخاب تیم مصاحبه کننده، عوامل و نگهداری فایل ها هیچ نقشی نداشته است و اینکه چه کسانی، چگونه و چرا این فایل را منتشر کرده اند ما نمی دانیم.»

خطیب زاده افزود: «در این فایل آقای ظریف به صورت مفصل با تکریم و احترام در مورد آقای سلیمانی صحبت می کند» و «آنچه که آقای ظریف در این گفت وگو مطرح کرده اند را باید به صورت کلی دید و گزینشی نباید برخورد کرد.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در توییتی با اشاره به اظهارات ظریف در باره حاکمیت فرماندهان سپاه و شخص قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه در تصمیمات وزارت خارجه ایران، نوشت: «حمله عالی دولت ما به قاسم سلیمانی تأثیر گسترده ای بر ایران و خاورمیانه داشت. لازم نیست که حرف من را در این باره قبول کنید. از ظریف بپرسید.»

مایک پومپئو در ادامه نوشت: «رئیس جمهور بایدن هنوز فکر می کند این یک اشتباه بوده است.»

در یکی دیگر از واکنش‌های خارجی به اظهارات ظریف در فایل صوتی افشا شده، مارک دوبوویتز، رییس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مستقر در آمریکا نوشت: «ظریف هیچ قدرتی ندارد، همانطور که اکنون اذعان کرده است، اما دلسوزی وی به نمایندگی از رژیم بی‌رحم همچنان غربی های ساده لوح را که او وانمود می کند [قدرتی] دارد، گمراه می کند. آنها [غربی‌ها] ناخواسته (یا در بعضی موارد، خواسته) در خدمت سپاه و خامنه ای هستند.»

خبرگزاری فارس، یکی از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران با انتشار چند گزارش و گفت‌وگو با نمایندگان مجلس، انتشار فایل صوتی جواد ظریف را در ادامه «پروژه جنون‌وار» توصیف کرده که می‌خواهد سپاه را مقصر اصلی مشکلات ایران نشان دهد.

زهره اللهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز از احتمال درخواست «تعقیب قضایی و حقوقی» علیه ظریف خبر داده و گفته است اظهارات ظریف از «محبوبیت» سلیمانی «​نکاسته و نخواهد کاست».

خبرگزاری تسنیم، یکی دیگر از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، در واکنشی به افشای این فایل صوتی آن را «خیانت امنیتی» توصیف کرد و افزود: «عاقبت رویکرد‌های او و دولت آقای روحانی شکل‌گیری سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران بوده است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا