جهان

وزیر خارجه روسیه: به گام‌های غیردوستانه آمریکا پاسخ می‌دهیم

وزیرخارجه روسیه علی‌رغم ابراز تمایل برای تمدید پیمان «استارت جدید» با آمریکا، تهدید کرد که روسیه به گام‌های غیردوستانه ایالات متحده پاسخ خواهد داد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» به موضوعات متعددی از جمله بحران اوکراین، نشست چهارجانبه نورماندی در پاریس، روابط روسیه و آمریکا و آینده پیمان «استارت جدید» و همچنین تحولات آمریکای لاتین و کشورهای کارائیب در سال ۲۰۱۹ گذشت، پرداخت.

 

 

*زمان تأیید کتبی «فرمول اشتانمایر» برای حل بحران اوکراین است

او در ابتدای مصاحبه خود ضمن ابراز نگرانی از ناآرامی‌های شرق اوکراین گفت: «متأسفانه، درگیری‌ها در شرق اوکراین همچنان پابرجاست، حملات خمپاره‌ای در امتداد خط تماس بین نیروهای طرفدار روسیه و ارتش اوکراین همچنان ادامه دارد. محاصره این منطقه لغو نشده است. با اینحال، امید است که پیشرفت‌هایی در جهت رسیدن به صلح حاصل شود».

لاوروف ادامه داد: «(ولودیمیر) زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین)، پایان زودهنگام درگیری‌ها در جنوب شرقی کشور را در میان اولویت‌های اصلی ریاست‌جمهوری خود اعلام کرد. در پنج ماه (از زمان آغاز ریاست‌جمهوری)، وی،  توانست اقداماتی را انجام دهد که رؤسای جمهور پیشین اوکراین سالها از انجام آن امتناع می‌ورزیدند. مسئله هم‌اکنون، عملی کردن وعده‌ها… و تأیید کتبی «فرمول اشتانمایر» (برای حل بحران اوکراین) است که روال تحقق یک وضعیت ویژه برای دونباس را به صورت دائم مشخص می‌کند».

 

*انتظار چندان زیادی از چشم‌انداز روابط با آمریکا نداریم

لاوروف در بخشی از مصاحبه خود به روابط روسیه و آمریکا اشاره کرد و گفت: «تماس‌های اخیر با نمایندگان‌آمریکا در حین دیدار به واشنگتن مفید بود. [این تماس‌ها]اجازه تبادل نظر جامع در خصوص موضوعات فعلی دوجانبه و بین‌المللی را داد.دو طرف (آمریکا و روسیه) در خصوص بهبود روابط و دستیابی به نتایج مشترک در زمینه‌هایی با منافع مشترک ابراز تمایل کردند»

او درباره چشم‌انداز روابط دو کشور گفت:‌«ما رویکرد، واقع‌بینانه‌ای را دنبال می کنیم و انتظار خیلی بالایی نداریم. ما بر اساس اقدامات و عملکرد دولت دونالد ترامپ، رویکرد وی درباره همکاری سازنده (با روسیه) را قضاوت خواهیم کرد».

 

*با گام‌های غیردوستانه به گام‌های غیردوستانه آمریکا پاسخ می‌دهیم

لاروف ضمن انتقاد از اقدامات اخیر ایالات متحده آمریکا در تحریم پروژه‌های خط لوله گاز روسیه به اروپا و ترکیه گفت: «اگر طرف آمریکایی همچنان به گام‌های غیردوستانه‌ ادامه داد، ما نیز با گام‌های غیردوستانه پاسخ می‌دهیم. با این حال فکر می‌کنیم قطعاً به تعویق انداختن حل و فصل موضوعات مهم برای کشورهای ما و جهان، اشتباه است»!

 

*روسیه به تلاش برای تمدید استارت جدید ادامه می‌دهد

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «پیشنهاد روسیه برای همکاری با آمریکا در عرصه‌های مختلف همچنان روی میز قرار دارد. این (پیشنهاد) شامل موضوع ثبات راهبردی هم می‌شود که روسیه و آمریکا، به طور خاصی بعنوان قدرت‌های بزرگ هسته‌ای، مسئول آن هستند».

این دیپلمات روس در ادامه به بحث پیمان «استارت جدید» و تمدید آن اشاره کرد و گفت: «روسیه همچنان بدون هرگونه پیش‌شرط یا تعلل ساختگی به اقداماتی برای کاهش بیشتر و حذف سلاح‌های تهاجمی راهبردی (استارت جدید) ادامه می‌دهد».

 

*درگیر کردن کشورهای دیگر در تمدید «استارت جدید» غیرممکن است

لاوروف تصریح کرد: «بگذارید یک بار دیگر بگویم: استارت جدید دوجانبه است. در سال ۲۰۱۰ بین روسیه و آمریکا منعقد شد. در نتیجه، درگیر کردن هرکشور دیگری در تمدید آن، غیرممکن است».

او ادامه داد: «در عین حال، ایالات متحده به دنبال انعقاد یک توافق جدید دیگر در خصوص محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای هستند. آنها تمایل دارند چین نیز به همراه روسیه و آمریکا نیز مشارکت کند اما تاکنون رضایت این کشور (چین) را دریافت نکرده‌اند و همچنین با انگلیس و فرانسه نیز که مشارکت آنها در چنین گفت‌وگوهایی قطعاً ضروری است، به توافق نرسیده‌اند.بعلاوه، آمریکا هنوز، دیدگاه منسجم خود در این خصوص را ارائه نکرده است. آنها از بهار گذشته درگیر این ایده هستند اما به طور ملموسی توضیحی نداده‌اند که چه چیزی (در قرارداد کاهش تسلیحات) محدود شود و این محدودیت باید چگونه باشد».

لاوروف درباره تمدید استارت جدید گفت: «به محض آنکه پیش‌نویس (پیشنهاد آمریکا) را دریافت کنیم آماده بررسی کامل آن هستیم. واضح است که مذاکرات، خواه دوجانبه و خواه چند جانبه، در هر شرایطی مدتی به طول می‌انجامد…امیدواریم آمریکا یک رویکرد معقول و مسئولانه‌ای در پیش بگیرد».

 

*روابط روسیه با کشورهای آمریکای لاتین

او در ادامه در ارتباط با همکاری روسیه با کشورهای آمریکای لاتین گفت: «در این شرایط ناآرام منطقه (آمریکای لاتین)، تقاضا برای نقش فعال روسیه در امور آمریکای لاتین ملموس‌تر شده است. این جای تعجب ندارد. آمریکای لاتین و منطقه کارائیب، برای سیاست خارجی ما ارزش ذاتی قائلند. ما از دریچه منافع ژئوپولتیکی به منطقه نگاه نمی‌کنیم و دوست نداریم که این منطقه به محل تقابل با هیچ کشوری تبدیل شود».

 

این دیپلمات روس بر اهمیت همکاری روسیه و آمریکای لاتین تأکید کرد و ادعا کرد: «رویکرد همکاری روسیه با شرکای آمریکای لاتین، حتی‌الامکان منطقی است: ما به جای ایجاد اختلاف… خواستار تقویت همکاری بر اساس واقع‌گرایی غیرایدئولوژیک و بر اساس احترام متقابل هستیم».

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا