جهاندانش و فن آوری

و اکنون “بایراکتار”های عمودپرواز می‌آیند…

در حالی که جهان در حال بحث درباره نقش پهپادهای تورکیه در عملیات نظامی در لیبی، سوریه و قره باغ است، معمار پهپادهای افسانه ای بایراکتار تی‌بی۲ در حال آماده سازی برای ارائه نوآوری دیگری است.

بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه های تورکیه گزارش می دهد که این بار «بایکار» پهپاد عمودپرواز بایراکتار را ساخته است و در روزهای آینده پروازهای آزمایشی خود را آغاز می کند.

این “بایراکتارها” که در رده پهپادهای تاکتیکی قرار دارند، می توانند کاملاً مستقل بلند شوند، به طور خودکار پرواز کنند، یعنی بدون تماس با نقطه کنترل بر روی زمین، به طور مستقل فرود آیند و توانایی پرواز در حالت نیمه خودکار را داشته باشند.

پهپادهای بایراکتار جدید با کمک موتورهای الکتریکی به حالت عمودی بلند می شود، سپس موتور اصلی را که با سوخت کار می کند به کار می‌اندازد و با خاموش کردن موتورهای الکتریکی به پرواز ادامه می‌دهد. بدون وقفه می تواند ۱۲ ساعت در آسمان بماند، حداکثر ارتفاع پرواز آن ۱۵ هزار فوت و ارتفاع پرواز معمولی آن ۹ هزار فوت است.

این پهپاد سه گزینه فرود دارد: فرود عمودی، فرود روی بدنه و فرود با چتر. این پهپاد همچنین داده ها را از فاصله حداکثر ۱۵۰ کیلومتری به مرکز فرماندهی ارسال می کند، طول بال آن ۵ متر است و می تواند محموله ۵ کیلوگرمی را بلند کند. هدف را با لیزر مشخص می کند و دارای فاصله سنج لیزری است.

مزیت اصلی هپهپادهای عمودپرواز بایراکتار این است که می توان از آنها بدون هیچ فرودگاه یا باند استفاده کرد. لازم به ذکر است که بایکار همچنین تولید انبوه پهپادهای آکینچی را که عملکرد تاکتیکی، فنی و قابلیت های جنگی آن نسبت به بایراکتار تی‌بی‌۲ بالاست و مجهز به ۸ موشک هوشمند می‌باشد که با لیزر هدایت می‌شوند  را آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا