آذربایجانسیاست

جیحون بایراموف با دبیران کل سازمان‌های تورک‌ دیدار کرد

جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه ۹۹ با دبیران کل سازمان‌های کشورهای تورک‌ دیدار و گفتگو کرد.

جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان، هیئتی به سرپرستی بغداد امریف، دبیرکل شورای همکاری کشورهای تورک‌زبان (شورای تورک) دوسن کاسینف، دبیرکل سازمان بین المللی فرهنگ تورک (تورک‌سوی) و گونای افندییوا، رئیس بنیاد بین المللی فرهنگ و میراث تورک را پذیرفت.

به گفته وزارت خارجه آذربایجان، بایراموف ضمن خوشامدگویی به هیئت از سفر آنها به آذربایجان به ویژه به مناطق آزادشده تمجید کرد.

اهمیت این دیدار از نظر آشنایی با اقدامات وحشیانه انجام شده توسط نیروهای ارمنی در سرزمینهای آذربایجان که چندین دهه اشغال شده بود و ارزیابی وضعیت موجود در این مناطق از جمله وضعیت بناهای تاریخی و فرهنگی مورد تأکید قرار گرفت. حمایت بی چون و چرای سازمان های همکاری تورک از موقعیت آذربایجان بر اساس قوانین و عدالت بین المللی با ممنونیت، خاطر نشان شد.

آنها همچنین در باره اقدامات طرف ارمنی بر خلاف بیانیه مشترک ۱۰ نوامبر، به سفرهای غیرقانونی به منطقه قره باغ آذربایجان و همچنین اقدامات تروریستی اعضای یک گروه تروریستی ارمنی در سرزمینهای آزاد شده آذربایجان بحث و تبادل نظر کردند. از آنجا که ۶۲ تروریست دستگیر شده برای انجام فعالیتهای خرابکارانه و تروریستی در دوران پس از آتش بس به آذربایجان اعزام شدند و آنها طبق قوانین بشردوستانه بین المللی اسیر جنگی محسوب نمی شودند و طبق قوانین کیفری آذربایجان محاکمه خواهند شد.

وزیر خارجه آذربایجان در مورد کار مرمت و بازسازی در مناطق آزاد شده سخن گفت و تأکید کرد که این پروژه ها در خدمت شکوفایی آینده منطقه هستند.

بغداد امرایف، دبیرکل شورای تورک نیز خاطرنشان کرد که در سفر وی به آذربایجان از سرزمین های آزاد شده بازدید کرده و با اوضاع آنجا آشنا شده و در باره مشارکت سازمان های همکاری تورک در روند احیای این مناطق ابراز علاقه کرده است. دبیرکل شورای تورک با تکرار حمایت از موقعیت بحق آذربایجان خاطرنشان کرد که پیروزی آذربایجان پیروزی است که کل جهان تورک را متحد کرد.

طرفین در مورد مشارکت شورای تورک، تورک‌سوی و بنیاد بین المللی فرهنگ و میراث تورک در روند احیای مناطق آزادشده آذربایجان و همچنین برنامه های آینده شهر شوشا تبادل نظر کردند.

در این جلسه همچنین در مورد چشم انداز همکاری های آینده در شورای تورک و جلسات آینده بحث و تبادل نظر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا