جهانخاورمیانه

پاسخ علمی آنکارا به «ادعاهای واهی» ایران درباره سد‌های ترکیه

مدیرعامل سازمان مبارزه با بیابانزایی و فرسایش خاک ترکیه تاکید کرد نادرستی ادعاهای تهران در مورد تاثیر سدهای کشورمان بر «ایجاد آلودگی هوا، طوفان‌های شن و ریزگردها» در ایران ثابت شده است.

نورالدین تاش، مدیرعامل سازمان مبارزه با بیابان‌زایی و فرساش خاک وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه در مصاحبه با خبرنگار آناتولی درباره برخی ادعاهای ایران در مورد ایجاد آلودگی هوا، طوفان‌های شن و ریزگردها به دلیل «سدسازی ترکیه» بر روی رودهای دجله و فرات در پانزدهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد در ساحل عاج پاسخ داد.

تاش با بیان این‌که نمایندگان ترکیه در این کنفرانس دو هفته‌ای در بیش از 40 نشست اصلی، جلسات غیرعلنی منطقه‌ای و گروه‌های زیر مجموعه شرکت داشته است، تاکید کرد: «در مورد ایجاد طوفان‌های شن و ریزگردها ادعاهایی توسط سوریه، عراق و به‌ویژه ایران در عرصه بین‌المللی مطرح می‌شوند که بر اساس آن سد‌های ترکیه بر روی رودهای دجله و فرات مسبب این مسئله شده است. کشورمان بر اساس حساسیت‌هایش در این کنفرانس خواستار تشکیل جلسه برای بررسی این ادعاها شد. در این جلسه ایران شرکت نکرده و نظر مخالفی هم از عراق ارائه نشد».

مدیرعامل سازمان مبارزه با بیابان‌زایی و فرساش خاک ترکیه با بیان این‌که تغییرات 74 هزار 758 نقطه از مسیر عبور فرات و دجله در مرز عراق، سوریه و ایران در بین سال‌های 2001 الی 2019 از طریق روش سنجش از راه دور اندازه گیری شده است، اظهار کرد: «نتیجه ارزیابی‌هایمان نشان می‌دهد که در این دوره 18 ساله که اکثر مشکلات ایجاد شده در عراق، سوریه و ایران ناشی از اراضی کشاورزی ترک شده و از نظر دسته‌بندی گونه اراضی در مناطق بیابانی رخ داده است که این موارد را با مدرک و شواهد ارائه کردیم».

تاش با اشاره به کمک سدهای موجود بر روی این دو رود در داخل ترکیه به پایداری منظم جریان آب در طول سال و همچنین گسترش کشاورزی گفت: مناطق متمایل به بیابان‌زایی در داخل مرز سوریه و در مناطق کشاورزی ترک شده دیده می‌شوند. مناطق متمایل به سرسبز شدن نیز در نقاط تقاطع دو رود که به عنوان مناطق مرداب‌ها شناخته می‌شوند، مشاهده شده است.

او همچنین تصریح کرد: «اراضی‌ به مساحت 197 هزار و 135 کیلومتر در عراق، 220 هزار و 673 کیلومتر مربع در ایران و 76 هزار و 500 کیلومتر در سوریه بهبود و اراضی به مساحت 44 هزار و 135 کلیومتر مربع در عراق، 91 هزار و 212 متر مربع در ایران، 144 هزار و 173 متر مربع در سوریه دچار تخریب شده است. دستور کار این کنفرانس را که در آن «ابتکار آنکارا» به عنوان الگویی در این زمینه مطرح شد، عکس ادعاهای مطروحه در مورد طوفان‌های شن و ریزگرد از طریق ارایه بررسی‌های انجام شده به اثبات رسید و با حضور فعالی که داشتیم ترکیه تعیین کرد.

– طرح «ابتکار آنکارا»

تاش با اشاره به میزبانی آنکارا از دوازدهمین کنفرانس اعضای این کنوانسیون در سال 2015 گفت: «در این دوره «ابتکار آنکارا » با مشارکت 5 میلیون دلاری ترکیه آغاز شد. طی این طرح مقرر شده بود که ظرفیت همکاری بین‌المللی و سازمانی کشورهای آفریقایی و توسعه نیافته حمایت شود. در واقع ابتکار آنکارا شامل «نحوه مقابله با فقر و افزایش سطح درآمد انسان‌ها» بود. در این جا مشاهده کردیم که تصمیماتی که با این طرح گرفته شده بود چقدر به جا بوده است که در این دوره نیز از آن به عنوان اقدام مثال زدنی اشاره شد».

– قدردانی از ترکیه

مدیرعامل سازمان مبارزه با بیابان‌زایی و فرساش خاک ترکیه با اشاره به حضور فعال کشور در این دوره از کنفرانس گفت: دبیری کل کنوانسیون و کشورهای عضو از ترکیه به دلیل حضور فعال و همچنین بررسی‌های میدانی مان قدردانی کردند.

پانزدهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد با شعار «خشکی، حیات، میراث: از قحطی به سوی رفاه» به مدت دو هفته بین 9 الی 20 مه امسال با حضور 7 هزار شرکت کننده از 143 کشور در ساحل عاج برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا