جهان

پاشیدن رنگ خون به سر و روی سفیر روسیه در لهستان

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته که لحظه تعرض به سفیر روسیه و پاشیدن رنگ خون به روی او به نشانه اعتراض به جنگ اوکراین را حین مشارکت او در مراسم جشن سالروز «پیروزی» بر آلمان نازی و هنگام گذاشتن دسته گل بر مقبره سربازان شوروی در ورشو نشان می‌دهد.

وزارت خارجه لهستان در واکنش به رفتار فعالان مخالف تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین و اقدام آنها به پاشیدن «رنگ قرمز» روی سر و صورت سفیر روسیه در ورشو، حین مشارکت او طی مراسم جشن سالروز شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، این حادثه را باعث «تاسف‌» خواند.

وزارت کشور لهستان نیز دوشنبه 19 اردیبهشت، همچنین فاش کرد که از سفیر روسیه خواسته بود در مراسم سالگشت جشن پیروزی در ورشو، شرکت نکند.

افراد ناشناس، ساعاتی پیش از آن، سفیر روسیه در لهستان را هدف تعرض خود قرار دادند و ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته که لحظه حمله به سفیر روسیه هنگام گذاشتن دسته گل بر مقبره سربازان شوروی و پاشیدن رنگ به سر و روی او در ورشو را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری«اسپوتنیک»، این فایل تصویری، سرگئی آندریف، سفیر روسیه را در لحظه پاشیدن رنگ قرمز از سوی افراد ناشناس به سر و روی او، در حالی که در کنار مقبره سربازان ایستاده بود، نشان داد.

مسکو تاکید کرده است که به رغم وقوع این تعرض، سفیر روسیه همچنان در مقابل آرامگاه سربازان ایستاد و پلیس لهستان، تدابیر لازم برای حفاظت از هیئت دیپلماتیک روسیه در این مکان را انجام نداده بود.

در پی این تعرض، پلیس لهستان، گذرگاه عبوری ایمن را برای سفیر روسیه گشود تا از این مکان خارج شود.

از سوی دیگر روسیه نیز مقامات لهستان را به همدستی با معترضان در حمله و تعرض به سفیر خود، متهم کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «تعرض به سفیر روسیه در ورشو، یک بار دیگر، چهره خون‌ریز نئونازی‌ها را آشکار کرد.»

شایان ذکر است که لهستان از زمانی که مسکو در 24 فوریه، نیروهای خود را در قالب تهاجم نظامی، به اوکراین گسیل کرد، صدها هزار پناهجوی اوکراینی را در این کشور پذیرفته است.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا