جهانسیاست

پاشینیان: “تنها یک راه برای فرار از جنگ وجود داشت: بازگرداندن سرزمین‌ها و فراموش کردن وضعیت قره‌باغ”

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در صفحه فیسبوک خود در واکنش به مخالفان که وی را متهم به عدم اجرای "سیاست انعطاف پذیر" برای جلوگیری از جنگ می‌کرد، توضیحی نوشت.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری به نقل از سرویس ارمنی رادیو آزادی، بر اساس اظهارات پاشینیان، تنها یک راه برای فرار از جنگ وجود داشت – بازگرداندن مناطق و فراموش کردن وضعیت قره باغ.

پاشینیان خاطرنشان می کند که طرفداران “سیاست انعطاف پذیر” سالهاست که سیاست اجتناب از جنگ را دنبال می کنند و برای جنگ آماده سازی نکرده‌اند. پاشینیان گفت: “کسانی که این تز را ارائه می دهند حداقل باید به این سوال پاسخ دهند: چرا در نتیجه سیاست انعطاف پذیر آنها اجتناب از جنگ در سال ۲۰۱۶ امکان پذیر نبود؟”

به گفته نخست وزیر ارمنستان، سیاست “انعطاف پذیر” سالها منجر به این واقعیت شده است که روسیه در ژانویه ۲۰۱۶، پیشنهاد بازگشت ۷ منطقه (۵+۲) و عدم روشن شدن وضعیت نهایی قره باغ کوهستانی را داده است.

پاشینیان می نویسد: “چرا روسیه این پیشنهاد را مطرح کرد؟” زیرا در نتیجه «سیاست انعطاف پذیر» ارمنستان، روند مادرید به بن بست رسید، زیرا قره باغ کوهستانی فقط با رضایت آذربایجان می توانست در خارج از آذربایجان به وضعیت برسد. برای روسیه و همه روشن شد که آذربایجان هرگز با این گزینه موافقت نخواهد کرد (او به حد کافی امکاناتی داشت که موافقت نکند)، بنابراین یافتن راه هایی برای شکستن بن بست ضروری بود. به هر حال، اگر برخی ادعاها درست هم باشد، مبنی بر اینکه سیاست ارمنستان پس از ۲۰۱۸ به اندازه کافی طرفدار روسیه نبود، که منجر به جنگ شد، پس چرا علیرغم وجود “سیاست کافی طرفدار روسیه”، روسیه در سال ۲۰۱۶ این پیشنهاد را داد و جنگ آوریل به وجود آمد؟”

نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد که اکنون، پس از شکست در جنگ، بنا به دلایلی، تعداد کسانی که وی را به “عدم اجرای سیاست انعطاف پذیر” متهم می کنند، افزایش یافته است. با این حال، آنها در نظر نمی گیرند که تنها راه فرار از جنگ، بازگرداندن سرزمین ها و فراموش کردن وضعیت قره باغ بود. وی گفت: “و در این صورت، تابلوی جاده ای آذربایجان دوباره در منطقه ایوازلی [عیوضلی] در نزدیکی گوروس ظاهر می شود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا