آذربایجانجهانخاورمیانهسیاست

پاشینیان در مورد ۷ روستای قازاخ و ۱ روستای نخجوان صحبت کرد

سرپرست نخست وزیری ارمنستان روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت در مورد ۷ روستای قازاخ و ۱ روستای نخجوان صحبت کرد.

مناطقی تحت کنترل ارمنستان وجود دارد که زمانی بخشی از آذربایجان شوروی بودند و هنوز هم مناطقی از ارمنستان شوروی وجود دارد که بخشی از آذربایجان است. این مسائل باید با کمک کمیسیون سه جانبه حل شود. این اظهارات را نیکول پاشینیان، سرپرست نخست وزیری ارمنستان روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت هنگام سخنرانی خود در پارلمان بیان کرد.

پاشینیان جزییاتی در باره مناطقی که ادعا می‌کند متعلق ارمنستان است ولی تحت کنترل آذربایجان است ارایه نداده اما لازم به ذکر است که ۷ روستای شهرستان قازاخ و روستای کرکی نخجوان تحت اشغال ارمنستان هستند.

پاشینیان در پارلمان گفت، متن توافق نامه سه جانبه اعلام شده توسط مخالفان واقعاً وجود دارد و طی دو روز گذشته در قالب کارگروه مورد مذاکره قرار گرفته است. این سند خواستار ایجاد یک کارگروه سه جانبه برای حل مسائل مربوط به تعیین مرزهای بین آذربایجان و ارمنستان است.

پاشینیان گفت، آذربایجان و ارمنستان مرزهای مشخصی ندارند. و حتی اگر وضعیت فعلی (وضعیت اطراف قره‌گول) حل شود، نیز، ممکن است در آینده وضعیت مشابهی بوجود آید.

پاشینیان گفت: “آیا ما باید همچنان با ایجاد سر و صدای بین المللی حرکت کنیم؟ در حال حاضر، پس از وقایع گذشته (جنگ)، با وضعیتی روبرو هستیم که باید مدیریت شود. بنابراین، ایجاد کمیسیون سه جانبه برای رسیدگی به این مسائل پیشنهاد شد.”

وی خاطرنشان کرد که یک نکته مهم در این سند این است که طرفین اوضاع را به صورت دیپلماتیک حل می کنند نه از طریق به حرکت در آوردن نیروها. از آنجا که روابط دیپلماتیک با آذربایجان وجود ندارد، ایروان می خواهد کمیسیون مورد نظر سه جانبه باشد.

همچنین بخوانید: جنجال سیاسی دوباره در ارمنستان پس از اعلام پاشینیان مبنی بر احتمال توافق جدید مرزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا