آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

پانزدهمین سالگرد شهدای اعتراضات خرداد ۸۵؛ احضار و تهدید فعالین آذربایجانی در سولدوز

در پانزدهمین سالگرد شهدای اعتراضات خرداد ۸۵، اداره اطلاعات شهرستان سولدوز (نقده) فعالین آذربایجانی را نسبت به برگزاری هرگونه مراسمی مورد تهدید قرار داده است.

بر اساس این گزارش، حسن بادپیما، ولی صیامی، ناصراحمدی، احسان اسماعیل دخت، علی حاج محمدی، محرم کریمی، علی دنیادوست، ابراهیم معینی، ولی آذریون، جواد پاییزی به صورت تلفنی به اداره اطلاعات شهرستان سولدوز (نقده) احضار و از سوی این نهاد امنیتی نسبت به برگزاری هرگونه مراسمی در رابطه با شهدای قیام خرداد ۸۵ در سولدوز مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

اداره اطلاعات شهرستان سولدوز این فعالین مدنی آذربایجانی را تهدید کرده اند که قرار بازداشت از سوی دادستان این شهرستان صادر شده و در صورت برگزاری یا شرکت در مراسم بازداشت خواهند شد.

لازم به ذکر است که چهار خرداد، سالگرد شهدای اعتراضات خرداد ۸۵ در سولدوز، در جریان قیام سراسری تورک‌ها بر علیه نژادپرستی در ایران است. اعتراضات در شهرستان سولدوز صحنه خونین‌ترین سرکوب‌ها در جریان این اعتراضات بود.

در این باره بخوانید: اول خرداد روز قیام سراسری تُرک‌ها بر علیه نژادپرستی در ایران

فعالین مدنی شهر در سال های گذشته به مناسبت گرامیداشت شهدای اعتراضات خرداد ۸۵ بر سر مزار آنها حاضر و علی رغم ممانعت نیروهای امنیتی به اجرای مراسم می پردازند که هر ساله در جریان برگزاری این مراسم تعدادی از فعالین و شهروندان بازداشت می‌شوند.

در این اعتراضات ده‌ها تن در شهرهای مختلف کشته شدند. تلویزیون ایران کشته شدن چهار نفر به نام‌های: توحید آذریون، همت اسمزاده، حسین فتحی پور و عسگر قاسمی را در سولدوز تأیید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا