اقتصادایرانسلامتی و زندگیسیاستمحیط زیست

خطر از بین‌رفتن واکسن‌های کرونا در اثر قطعی برق

روزنامه همشهری روز یکشنبه ۲ خرداد گزارش داده است در اثر قطعی برق واکسن‌های کرونا با خطر از بین‌رفتن مواجه هستند.

روزنامه همشهری گزارش داده «خاموشی‌های پی‌درپی، زنجیره سرد مخازن انبار واکسن‌های کرونا را قطع می‌کند، آن‌هم درحالی‌که بیش‌تر مراکز سلامت، زیرساخت‌های لازم ازجمله دستگاه‌های ژنراتور تامین برق اضطراری ندارند»

با قطع شدن پی در پی برق در روزهای اخیر هشدارها در مورد عواقب این موضوع رفته رفته بیشتر می‌شود.

از قم گزارش می‌شود که قطع برق در یکشنبه ۲ خرداد نزدیک بود به جان کارگران در چاه آسیب برساند. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که قطعی و نوسان برق باعث سوختن بسیاری از وسایل خانگی مردم در این شرایط سخت زندگی شده است.

این در حالیست که محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر گفت تا یک ماه آینده شرایط بحرانی برق ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توانیر افزود امسال در پنجاه سال اخیر بی سابقه بوده است. وی گرمای شدید، کم بارشی و مصرف قابل ملاحظه رمز ارز را دلیل این بحران دانسته است.

علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت نیز گفت، بیمار کرونایی «یک دقیقه» بدون اکسیژن‌ یعنی خفگی، یعنی مرگ زجرآور.

روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز درباره علت اختلال دکل های مخابراتی گفت، «قطعی برق باعث خاموشی بیش از ۲ هزار دکل مخابراتی اپراتورها در سراسر کشور شده است. هر دکل فقط تا ۲ ساعت توان تامین برق را دارد؛ وقتی خاموشی ۳ سعته شد، خاموشی تجهیزات اجتناب ناپذیر است.»

علی نیک‌جو، عضو شورای‌ مرکزی انجمن‌ اسلامی جامعه‌‌پزشکی توییت کرد: « حضرات! قطع برق با خطر خفگی بیماران کرونا وابسته به ونتیلاتور همراه هست. خودتان و برادران چینی‌تان کم‌تر بیت کوین کاسبی کنید. در ضمن انرژی اتمی که زندگی ما را در این چند سال نابود کرد،این روزها کجاست؟»

در همین زمینه، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق روز یکشنبه ۲ خرداد در گفت و گو با یک برنامه تلویزیونی ضمن اعتراف تلویحی به وجود مافیای ارز دیجیتال در ایران گفت: «شبکه برق به‌دلیل استخراج‌های غیرمجاز ارز دیجیتال در معرض آسیب قرار دارد.»

با قطع ناگهانی برق در تهران، شطرنج بازان ایران نیز در مقابل حریفان خود در آسیا شکست خوردند. شادی پریدر که به عنوان برگزار کننده در این رقابت ها حضور دارد از وزیر نیرو درخواست کرد که برق فدراسیون شطرنج را در ۱۰ روز آینده قطع نکند.

تحلیلگران بلاکچین الیپتیک تخمین زده اند که ۴.۵ درصد استخراج جهانی بیت کوین در ایران انجام می شود. این استخراج اجازه می دهد تا ایران صدها میلیون دلار ارز رمزنگاری شده بدست آورد و از آن برای “دور زدن تحریم‌ها در تجارت خارجی” استفاده کند.

روزنامه همشهری در تاریخ ۲۲ دی‌ ۱۳۹۹ در گزارشی نوشته بود که چینی‌ها «بزرگ‌ترین مزارع استخراج رمزارز» در ایران را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا