جهانسیاست

پاکستان: ارمنستان سربازان خود را از قره‌باغ خارج کند

وزیر امور خارجه پاکستان، ارمنستان را به عقب‌نشینی سربازانش از قره‌باغ و پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل فرا خواند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در نشست گروه سازمان همکاری‌های اسلامی در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: مناقشه قره‌باغ کوهستانی همانند مسئله کشمیر امنیت و صلح منطقه را تهدید می کند؛ ارمنستان را به عقب نشینی سربازان از قره‌باغ و پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل فرامی خوانیم.

به گزارش رادیو پاکستان، قریشی افزود: اشغال قره‌باغ کوهستانی و حضور نظامی ارمنستان در این منطقه باعث شده که از سال 1994 تا کنون یک میلیون نفر آواره شوند.

وی تصریح کرد: پاکستان با اقدامات ارمنستان برای تغییر ساختار جغرافیایی، جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه مخالف است.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه تاکید کرد: ارمنستان باید به یکپارچگی و حاکمیت آذربایجان احترام بگذارد و با عقب نشینی و خروج نیروهای نظامی خود از قره‌باغ قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند.

گفتنی است مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی سال 1988 آغاز و در سال 1991 به درگیری نظامی منجر شد.

در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

در ماه می سال 1994 میان طرفین مناقشه رژیم آتش بس برقرار شد، ولی میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا