نماد سایت Aznews TV

پس از ترکیه، مقامات آلمان نیز از کیت‌های ایرانی ارسال شده بی‌خبرند

پس از اینکه مقامات ترکیه ادعای ارسال کیت‌های تست کرونا از ایران به این کشور را بی اساس خواندند سخنگویان دو وزارتخانه اقتصاد و بهداشت آلمان نیز از این موضوع اعلام بی‌خبری می‌کنند.

محمدجواد ظریف روز جمعه ١٩ اردیبهشت در یک توئیت نوشته بود که ایران تاکنون ۴٠ هزار کیت پیشرفته تست کرونا به کشورهای مختلف از جمله آلمان و ترکیه ارسال کرده است. بعد از وزیرخارجه جمهوری اسلامی مدیرعامل شرکت «دانش بنیان پیشتاز طب زمان» نیز در گفتگوئی با خبرگزاری تسنیم گفته بود که شرکت او به عنوان تولیدکننده کیت‌های تست ویروس کرونا تنها ۴٠ هزار کیت به آلمان فرستاده است.

خبرگزاری فرانسه که برای تایید صحت این ادعا دو بار با مقامات وزارت اقتصاد و بهداشت آلمان تماس گرفته هر بار با تکذیب این ادعا روبرو شده است. خبرگزاری فرانسه در تماس دومی که با وزارت بهداشت آلمان داشته، سخنگوی مطبوعاتی این وزارتخانه نه تنها از ورود کیت‌های تست کرونای ایرانی ابراز بی‌اطلاعتی کرده، بلکه توضیح داده  که بعید به نظر می رسد چنین کیت‌هائی بدون اطلاع وزارت بهداشت وارد آلمان شده باشد.

این سخنگو همچنین افزوده است: «این موضوع در حال حاضر جنبه گمانه‌زنی دارد و وزارت بهداشت نمی‌تواند در مورد آن نظر بدهد.»

سخنگوی وزارت بهداشت آلمان اضافه کرد: «کسانی که مدعی ارسال این محموله به آلمان شده‌اند باید توضیح بدهند که گیرنده آن کدام آزمایشگاه یا نهاد در کجای آلمان بوده است. تنها در این صورت می‌توان درباره صحت و سقم موضوع نظر داد».

وزارت خارجه آلمان، روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت از ورود کیت های تست کرونا به آلمان ابراز بی اطلاعی کرده بود؛ با این همه یک روز بعد روح‌الله لطفی سخنگوی گمرک ایران در تماس با خبرگزاری‌های «ایرنا» و «ایسنا» بار دیگر تأکید کرد که کیت‌ها به آلمان رسیده‌اند. لطیفی توضیح داد: «محموله مورد نظر شامل ۲۰۰ بسته از کیت‌های تشخیص کرونا بوده که هر بسته آن برای ۱۰۰ آزمایش بکار می‌رود؛ بنابراین محموله می‌تواند برای ۲۰هزار تست تشخیص کرونا مورد استفاده قرار گیرد‌».

سخنگوی گمرک ایران اضافه کرد: «این محموله همراه با یک محموله ۲۲۰ ستی دیگر، برای ترکیه روز ۱۰ اردیبهشت در فرودگاه بین‌المللی تهران اظهار شده و مراحل قانونی آن نیز انجام شده بود، اما به دلیل محدودیت‌های پروازی روز ۱۸ اردیبهشت به ترکیه و روز ۲۲ اردیبهشت به کشور آلمان ارسال شد.

به گفته لطیفی، هردو محموله، به وسیله خطوط هوائی قطر به مقصد فرستاده شده‌اند. وی از سفارش دهندگان و دریافت کنندگان کیت‌ها نام نبرد و به نقل از شرکت سازنده کیت‌ها گفت که این شرکت ظرفیت بسیار بالاتری برای تولید انبوه و صدور کیت‌های تست کرونا دارد.

سخنگوی گمرک ایران همچنین مدعی شد که چند کشور از جمله در قاره آفریقا منتظر خرید و دریافت این کیت‌ها از ایران هستند، اما محدودیت‌های پروازی مانع ارسال کیت‌ها شده است.

گزارش‌های بعدی حکایت از آن داشت که یک هواپیمای ایرانی محموله بزرگی از کیت‌ها و دستگاه‌های تنفس مصنوعی را به بیروت پایتخت لبنان رسانده است. در این گزارش‌ها، برای نخستین بار رسیدن کیت‌ها به بیروت مورد تأیید رسمی قرار گرفت.

همزمان با تکذیب ۳ وزراتخانه خارجه، اقتصاد و بهداشت آلمان، خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت، ورود کیت‌های تولید ایران به این کشور را به نقل از مقام‌های مسئول تکذیب کرد.

یاد آور می شود که پیش‌تر صادق نامدار، مدیر کل گمرک بازرگان از ورود محموله دارویی آلمان به ایران خبر داده و محتوای این محموله را در مجموع ۲۰ هزار و ۷۶۳ کیلوگرم اقلام دارویی شامل محصولات آزمایشگاهی و شیمیایی و مواد اولیه دارو  عنوان کرده بود.

همچنین مدیر کل گمرک بازرگان ارزش اقلام دارویی ارسال شده از آلمان را حدود ۲۵۰ هزار یورو برآورد کرده بود.

 

خروج از نسخه موبایل