ایرانسیاست

سخنگوی کمیسیون سیاست‌خارجی مجلس ایران: ظریف اهل حاشیه‌سازی است

«دست به استعفای ظریف خوب است و تعداد استعفاهایش زیاد است و مکررا استعفا داده است».

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس ایران با بیان اینکه موضوعات این کمیسیون همیشه چالشی است، ظریف را اهل حاشیه‌سازی دانست و تاکید کرد در روزهایی که وزیر خارجه در این کمیسیون حضور دارد، موضوعات بحث‌برانگیز پیش می‌آید.

حسین نقوی حسینی، در گفت‌وگو با خبرفوری، کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس ایران را بسیار مهم دانست که با چهار دستگاه خیلی مهم «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و وزارت امور خارجه» در ارتباط است و با موضوعات چالشی که باعث ایجاد اختلاف نظر می‌شود روبرو می‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه اگر وزیر و نماینده‌ای از کمیسیون هم اهل چالش باشند، آن وقت تنش‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کند، گفت: «آقای ظریف هم از این چالش‌ها بدش نمی‌آید و اهل حاشیه‌سازی است، به همین جهت معمولا کمیسیون در روزهایی که وزیر خارجه حضور دارند بحث‌برانگیز می‌شود».

به گفته این نماینده مجلس ایران «دست به استعفای ظریف خوب است و تعداد استعفاهایش زیاد است و مکررا استعفا داده است».

نقوی حسینی، موضوع استعفای ظریف را به کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی بی‌ارتباط دانست و افزود: «این موضوع به عهده وزیر است، می‌خواهد استعفا دهد یا بماند ارتباطی به مجلس پیدا نمی‌کند، این موضوع باید با دولت مطرح شود، اما در این بین کمیسیون از وظایف خود عقب‌نشینی نمی‌کند. معمولا برداشت ما از چنین استعفاهایی این است که وزیر می‌خواهد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند وگرنه افراد باید مسئولیتشان را بپذیرند، حتی اگر اقداماتش نتیجه‌ای هم ندارد».

ظریف، در تاریخ 6 اسفند 1397، استعفای خود را از طریق اینستاگرام اعلام کرد. او در متنی که منتشر کرد نوشت: «از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم».

ساعاتی پس از اعلام استعفای ظریف از طریق پست اینستاگرامی، محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری ایران، پذیرش استعفای ظریف از جانب حسن روحانی را تکذیب کرد. او در یک توییت اعلام کرد: «خبر منتشر شده مبنی بر پذیرش استعفای دکتر ظریف از سوی رئیس‌جمهوری قویاً تکذیب می‌شود».

بنابر اخبار غیر رسمی و پاسخ پیامکی شخص جواد ظریف به خبرگزاری انتخاب، عدم دعوت از وی در جلسه دیدار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و علی خامنه‌ای، رهبر ایران، دلیل اصلی این استعفا بوده است.

در بامداد روز چهارشنبه 8 اسفند 1397، حسن روحانی در نامه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف استعفای روحانی را رد کرد. حسن روحانی در این نامه خطاب به محمدجواد ظریف گفت که استعفای او «خلاف مصالح ایران» است و با آن موافقت نمی‌کند. در متن نامه آمده‌ بود با نظر ظریف که لزوم «حفظ شان و اعتبار وزارت امور خارجه و جایگاه شخص وزیر امور خارجه به عنوان بالاترین مقام مسئول در اجرای سیاست خارجی» موافق است.

محمدجواد ظریف را بیش از هر چیز با «برجام» می‌شناسند. وی نخستین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی است که با همتای آمریکایی خود درباره «برجام» و موضوع هسته‌ای مذاکره کرد.

خیلی از مسائل سیاسی توسط ظریف در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و فیس‌بوک مطرح می‌شود که با حاشیه‌هایی نیز همراه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا