ایرانجهانسلامتی و زندگیسیاست

مقامات ترکیه: از ایران کیت کرونا دریافت نکرده‌ایم

آنکارا با بی اساس خواندن ادعای وزیر امور خارجه ایران مبنی بر ارسال ۴۰ هزار کیت تست پیشرفته کرونا به ترکیه آن را تکزیب کرد.

خبرگزاری آناتولی روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت با استناد به «منابع دیپلماتیک ترکیه» اعلام کرد ادعای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر ارسال و دریافت «۴۰ هزار کیت تست پیشرفته ویروس کووید-19» واقعیت ندارد.

آناتولی با اشاره به توییت ۸ می (سه روز پیش) ظریف که نوشته بود: ‘«پارسیان هند – زرتشتیانی که نیاکان آنان از گذشته های دور از ایران به هند مهاجرت کرده‌اند – همواره در عشق خود به ایران وفادار بوده‌اند. از بسته کمکی آنها به ایرانیان در مبارزه با کووید-19 سپاسگزاریم. ما نیز چهل هزار کیت تست پیشرفته ساخت ایران به آلمان، ترکیه و کشورهای دیگر ارسال کردیم.»

این درحالی‌ است که منابع دیپلماتیک ترکیه به این خبرگزاری گفته‌اند که چنین کیت‌هایی از ایران به ترکیه فرستاده نشده است.

ترکیه تا کنون ابتلای نزدیک به ۱۴۰ هزار تن از شهروندان خود به کووید-۱۹ را تائید کرده‌است. از این شمار بیش از ۳۸۴۱ تن جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های ایران نیز به طور رسمی ابتلای ۱۰۹ هزار نفر را اعلامکرده‌اند که بنا بر این آمار بیش از ۶۶۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین بر اساس محاسباتی که به تایید منابع رسمی در آنکارا رسیده، ترکیه عنوان سومین توزیع کننده بزرگ کمک‌های پزشکی در دوره شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در جهان را به خود اختصاص داده است.

این کمک ها اغلب شامل محموله‌های ماسک، لباس‌های محافظ بیمارستانی،‌ کیت‌های تشخیص بیماری، مواد ضد عفونی کننده و دستگاه‌های تنفس مصنوعی بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا