ایرانجهان

پنتاگون: در مقابله با حوادث نگران‌کننده تنگه هرمز، جنگنده‌ و ناوشکن اعزام می‌کنیم

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، دستور داده برای مقابله با «حوادث نگران‌کننده اخیر» در تنگه هرمز، این کشور جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۳۵، و همچنین ناوشکن یو‌اس‌اس توماس هادنر خود را برای «حفاظت از آزادی دریانوردی در منطقه» به آنجا اعزام می‌کند.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: «با توجه به این تهدید مستمر و با هماهنگی شرکا و متحدانمان، این وزارتخانه در حال افزایش حضور و توانایی ما برای نظارت بر تنگه و آب‌های اطراف آن است.»

در اواسط تیرماه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد از اقدام نیروی دریایی جمهوری اسلامی برای توقیف دو نفت‌کش تجاری، به نام‌های ریچموند وویجر و تی‌آر‌اف ماس، در آب‌های بین‌المللی در دریای عمان جلوگیری کرده است.

طبق اعلام سنتکام، یک کشتی نظامی ایران روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه ساعت یک بامداد به وقت محلی، به کشتی تی‌آر‌اف ماس، با پرچم جزایر مارشال نزدیک شد اما وقتی ناوشکن یواس‌اس مک‌فال آمریکا به محل رسید، کشتی ایرانی از محل دور شد.

نیروی دریایی ایالات‌ متحده حدود سه ساعت بعد یک پیام اضطراری از کشتی تجاری ریچموند وویجر با پرچم باهاما دریافت کرد. یک کشتی ایرانی دیگر با فاصله یک‌ونیم کیلومتر به این کشتی که در ۳۲ کیلومتری ساحل مسقط، پایتخت عمان، در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود، نزدیک شده و از آن خواسته بود متوقف شود.

معاون سخنگوی پنتاگون در سخنان روز دوشنبه خود گفت: «از ایران می‌خواهیم فورا اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ای که جریان آزاد تجارت از طریق این آبراه استراتژیک را، که بیش از یک‌پنجم عرضه نفت جهان به آن وابسته است، تهدید می‌کند، متوقف کند.»

به گفته سنتکام، از سال ۲۰۲۱ تا کنون، ایران حدود ۲۰ کشتی تجاری را در آب‌های بین‌المللی هدف مزاحمت، حمله و توقیف قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا