جهانخاورمیانه

پومپئو: یک کشتی دیگر از سلاح‌های ایران را نزدیکی یمن توقیف کردیم

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که این کشور به همراه متحدان خود یک کشتی حامل سلاح‌های ایران را که به شبه نظامیان یمنی می رفت توقیف کرد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه با اعلام این خبر تأکید کرد که شورای امنیت برای کاهش درگیری‌ها در منطقه باید تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ضمن اشاره به موارد مشابه گزارش شده توسط واشنگتن که پیش‌تر در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه سال جاری جزئیات آن مطرح شده بود، گفت، کشتی حامل سلاح‌های ایران ۲۸ ژوئن (۸ تیر) در آب‌های نزدیک به سواحل یمن توسط آمریکا و متحدانش متوقف و ضبط گردیده است.

به گفته آقای پومپئو، این محموله شامل سلاح‌هایی از قبیل ۲۰۰ قبضه آرپی‌جی، بیش از ۱۷۰۰ قبضه کلاشنیکف، ۲۱ موشک زمین به هوا و موشک‌های زمینی و سایر سلاح‌ها و موشک‌ها می‌باشد.

جنگ داخلی یمن از سال ۲۰۱۵ آغاز شده و در این جنگ، شورشیان حوثی که از سوی ایران حمایت می‌شوند با نیروهای دولتی که مورد حمایت عربستان است، می جنگند. ایران هرگونه ارسال سلاح به یمن و حوثی‌های این کشور را رد می کند.

آقای پمپئو معتقد است که رفع تحریم‌های تسلیحاتی امکان خرید تجهیزات و سامانه‌های پیشرفته نظامی را برای ایران فراهم می‌کند و این کشور در عین حال می‌تواند به یک تامین کننده سلاح برای «تروریست‌ها و اوباش در سراسر جهان» تبدیل شود.

تحریم تسلیحاتی ایران از ۱۳ سال پیش برقرار است اما مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام ضمیمه آن بود، این تحریم‌ها قرار است ۲۶ مهر ماه سال جاری برداشته شود.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید این تحریم در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده اما روسیه و چین که دارای حق وتو هستند با این درخواست مخالفت کرده اند.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه همچنین در ارتباط با قتل هشام الهاشمی، کارشناس برجسته عراقی خواستار اجرای عدالت شد و گفت که او از سوی گروه های مرتبط با ایران تهدید می‌شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا