fa

نشست شورای امنیت؛ آمریکا خواستار تحریم تسلیحاتی ایران؛ روسیه و چین مخالف

وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت که به منظور بررسی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برگزار شد، پایان دادن به این تحریم‌ها را «خیانت به رسالت سازمان ملل» خواند.

در این نشست که امروز سه‌شنبه ۱۰ تیر به ریاست دوره‌ای فرانسه و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار ‌شد، دبیر کل شورای امنیت سازمان ملل، گزارش ۶ ماه اخیر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درخصوص ایران را به اعضا ارائه نمود،

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده بر لزوم ادامه تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد و افزود: «اگر شما اقدام نکنید، ایران قادر به خرید جنگنده از روسیه خواهد بود و این کشورهای اروپایی را در تیررس ایران قرار خواهد داد. ایران می‌تواند در مدت ۴ ماه با خرید جنگنده‌های روسی ریاض، دهلی و حتی رم و ورشو را پوشش دهد.»

وی همچنین گفت که ایران با خرید این تسلیحات گروه‌های وابسته به خود را تجهیز و «شمشیر داموکلس را بر فراز امنیت اقتصادی خاورمیانه نگه خواهد داشت.»

به گفته آقای پومپئو، ایران همچنین قادر خواهد بود تا به یک «تاجر سرکش اسلحه تبدیل شود که با تامین اسلحه به درگیری‌ها در ونزوئلا، سوریه و افغانستان دامن بزند.»

نماینده روسیه نیز گفت «ایالات متحده عامدانه از اجرای تعهدات خود دست کشید. ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام ادامه داد.»

نماینده روسیه در ادامه افزود «برای رسیدن به توافق برجام همه کشورها امتیازاتی دادند. سیستمی از کنترل‌ها را این توافق برای رسیدن به هدف در برداشت. اساس آن این بود که اگر ایران به تعهدات خود عمل کند تحریم‌ها در اکتبر امسال برداشته می‌شود.»

نماینده پکن مخالفت شدید چین را با تمدید تحریم‌های ایران اعلام کرد و آمریکا را مسئول اصلی شرایط رخ داده کنونی خواند.

ژانگ جون، نماینده چین در این نشست با اشاره به اینکه ریشه اصلی بحران فعلی خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه آن علیه ایران است، افزود: «این اقدامات همانطور که در گزارش دبیر کل سازمان ملل هم آمده با اهداف قطعنامه ۲۲۳۱ در تضاد است. اقدامات ایالات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تلاش‌های مشترک برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف می‌کند.»

وزیر خارجه ایالات متحده اما تاکید کرد که حکومت جمهوری اسلامی «یک دمکراسی پاسخ‌گو مانند استرالیا و هند نیست و ما هم‌اکنون می‌دانیم که اگر تهران قدرت خرید تسلیحات بیشتر را داشته باشد، چه کار خواهد کرد.»

نماینده بریتانیا نیز گفت «ما در حملاتی که به پایگاه های آمریکا در عراق شد، دیدیدم که این جنگ‌افزارها منشأ ایرانی داشت. همچنین حملات به آرامکو  بر بازار جهانی تاثیر منفی گذاشت. شاهد حملاتی در آب‌های جنوب ایران بودیم. بررسی‌ها نشان داد که همه این اقدامات منشا ایرانی داشته است.»

وی در ادامه با تأکید بر برجام، آن را تنهاترین راه حل دانست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا