ایران

کارزار رژیم ایران برای اجتناب از محکوم شدن در شورای حکام آژانس

خبرگزاری فرانسه رویکرد جدید رژیم ایران همزمان با سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی به تهران را در راستای کارزار رژیم ایران برای اجتناب از محکوم شدن آن در نشست شورای حکام آژانس ارزیابی کرد.

«فرانس پرس» دوشنبه، 15 اسفند به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که پس از کشف ذرات اورانیوم بسیار غنی‌شده در سطح نزدیک به ساخت تسلیحات اتمی، ایران سعی دارد تا با شفاف‌سازی و دادن تعهدات «عینی»، از محکومیت دوباره خود از سوی شورای حکام آژانس جلوگیری کند.

این تحول پس از آن صورت گرفت که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) تضمین‌هایی از ایران دریافت کرد که دوربین‌های نظارتی در چندین سایت هسته‌ای ایران دوباره وصل و سرعت بازرسی‌ها افزایش یابد.

سفر گروسی به تهران، به دنبال کشف ذرات اورانیوم غنی شده تا سطح نزدیک به درجه لازم برای ساخت تسلیحات اتمی بود. پیشتر آژانس در گزارش محرمانه خود برای کشورهای عضو، از کشف ذرات با درصد غنی‌سازی 83.7 خبر داده بود که اندکی با سطح 90 درصد که برای ساخت بمب اتم لازم است، فاصله دارد.

سه دیپلمات غربی در اولین روز از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین، به خبرگزاری فرانسه گفتند که هیچ قطعنامه جدیدی در انتقاد از ایران به‌دلیل برنامه هسته‌ای این کشور صادر نخواهد شد.

یک دیپلمات غربی با اشاره به سفر گروسی به تهران درباره حسن‌نیت ایران هشدار داد و گفت: «باید دید که آیا هر چیزی که در تهران توافق شود منجر به پیشرفت واقعی می‌شود یا خیر.»

در نشست ماه نوامبر شورای حکام آژانس، ایران به دلیل عدم همکاری با آژانس مورد انتقاد قرار گرفت.

این در حالیست که، دوشنبه، 15 اسفند، رافائل گروسی با گفتن این‌که به برنامه هسته‌ای ایران نه خو‌ش‌بین است و نه بدبین، این تصور را که او در آخر هفته صرفاً وعده‌های توخالی از ایران دریافت کرده است، رد کرد.

او به خبرنگاران در وین گفت: اینها «وعده نیست، ما توافقات مشخصی داریم.»

او افزود: «من به اندازه بسیاری از افراد دیگر ناامید شده‌ام، شاید زمانی که نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، ناامیدترین آنها من هستم.»

گروسی همچنین ادامه داد: «به نظر می‌رسد که ما در حال حرکت به سمت زمین محکم‌تری هستیم»، و تاکید کرد که آژانس «البته با احتیاط عمل خواهد کرد.»

گروسی از «پیشرفت قابل توجه» در گفت‌و‌گوهای خود با دولت ایران در هفته گذشته استقبال کرد و گفت: «اقداماتی که در مورد آنها با ایران به توافق رسیده‌ایم، باید بسیار زود پس از یک نشست فنی در پی سفرم به تهران انجام شود.»

مدیرکل آژانس در پی بازگشت از سفر به ایران، ظهر دوشنبه طی سخنان خود در نشست شورای حکام، تاکید کرد که «دو سال است آژانس امکان فعالیت‌های نظارتی در ایران را ندارد.»

او از دیدار خود با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داده و گفته بود که گفت‌وگوهای فنی آژانس با مقامات جمهوری اسلامی برای روشن شدن کامل موضوع ذرات اورانیوم بسیار غنی‌سازی کشف شده در سه سایت اعلام نشده ایران، آغاز شده است.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا