ایرانجهان

دیپلمات‌های غربی: شورای حکام قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر نمی‌کند

دیپلمات‌های غربی روز دوشنبه ۱۵ اسفند به خبرگزاری فرانسه اطلاع دادند که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خاطر تعهداتی که ایران در پی سفر اخیر مدیرکل آژانس به این کشور داده است، قطعنامه جدیدی علیه جمهوری اسلامی صادر نمی‌کند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد این تحول پس از آن صورت گرفت که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران تضمین‌هایی مبنی بر نصب دوباره دوربین‌های نظارتی در چندین مرکز هسته‌ای این کشور و همچنین افزایش بازرسی‌ها دریافت کرد.

سفر اخیر آقای گروسی به تهران در پی کشف ذرات اورانیوم با غنای حدود ۸۴ درصد در سایت فردو صورت گرفت. اما ایران می‌گوید، بالاترین سطحی که اورانیوم را غنی‌سازی کرده ۶۰ درصد است و «ذره‌ای که حتی با میکروسکوپ قابل رؤیت نبوده، از کنار شیر (غنی‎‌سازی) در فردو، اساس گزارش نادرست یکی از ناظران آژانس قرار گرفته است».

سه دیپلمات غربی در نخستین روز نشست اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری فرانسه گفتند که این شورا برنامه‌ای برای تصویب قطعنامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

از سویی ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، تاکید کرد که صرف حرف زدن و وعده دادن کافی نیست.

آقای پرایس در نشستی خبری گفت: «ما شاهد بوده‌ایم که ایران وعده‌های مبهمی داده است و هرگز نیز به آنها عمل نکرده است.»

وی افزود: «ما بیش از هر چیز از ایران انتظار داریم که در راستای بیانیه مشترک خود [با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] اقداماتی سریع و ملموس انجام دهد.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر آبان ماه امسال قطعنامه‌ای علیه ایران به خاطر عدم همکاری آن با آژانس تصویب کرد.

اما گروسی روز دوشنبه این تحلیل را رد کرد که او در دیدارهای اخیر خود با مقامات ایرانی در تهران صرفاً وعده‌های توخالی دریافت کرده است.

او به خبرنگاران در وین گفت که اینها «وعده نیست، بلکه ما سر موارد مشخصی توافق کرده‌ایم».

آقای گروسی با این حال تایید کرد که عملی شدن این توافق‌ها همچنان «تا حد زیادی به مذاکرات آتی» بستگی دارد و هنوز «نمی‌تواند موفقیت آن را تضمین کند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا