آذربایجاناقتصادجهان

کارشناسان اروپا در مورد توافق آذربایجان و تورکمستان: “این واقعا خبر بسیار مهمی است …”

آذربایجان و تورکمنستان در تاریخ ۲۱ ژانویه درباره میدان نفتی و گازی مورد اختلاف کپز (سردار) در دریای خزر به توافق تاریخی رسیدند.

وزرای خارجه دو کشور تفاهم نامه ای را در مورد توسعه مشترک این میدان در عشق آباد امضا کردند که به طور نمادین “دوستلوق” نامیده می شود.مراسم امضای روسای جمهور آذربایجان و تورکمنستان در قالب ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، این توافق نامه از نظر کارشناسان غربی به عنوان یک واقعه تاریخی بسیار مهم در نظر گرفته شده است که باعث تغییر نقشه انرژی منطقه و راه انتقال گاز تورکمنستان از طریق دریای خزر و آذربایجان  اروپا می‌شود.

در مقاله ای که توسط دیوید اوبرن در پایگاه تحلیلی «یوروآسیا نت» منتشر شده، آمده است: “آذربایجان و تورکمنستان یک توافقنامه تاریخی در مورد توسعه مشترک یک میدان هیدروکربوری مورد مناقشه در دریای خزر امضا کرده اند، گامی که می تواند زمینه انتقال ذخایر گسترده گاز تورکمنستان به اروپا را فراهم کند”.

نویسنده یادآوری می کند که این میدان که اکنون “دوستلوق” نامیده می شود، از زمان استقلال آذربایجان و تورکمنستان موضوع اختلافات بین دو کشور بوده است. با این حال، با یک تفاهم نامه که در ۲۱ ژانویه امضا شد، این اختلاف در گذشته ماند.

این مقاله می گوید که میدان «دوستلوق» را می توان از نظر ذخایر با میدان قره باغ که «سوکار» شروع به کار کرده است مقایسه کرد. پیش بینی می شود این میدان ۲۱ میلیون تن نفت خام و ۱۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کند. بنابراین، میدان دوستلوق منبع جدیدی برای درآمد دو کشور خواهد بود.

در این مقاله آمده است: “جنبه سیاسی توافق حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است که این می تواند اولین گام مهم برای توافق های بعدی باشد که نقشه انرژی منطقه را تغییر می دهد و در نهایت می تواند منجر به انتقال گاز تورکمن به اروپا شود.”

لوکا آنچسکی، استاد مطالعات آسیای میانه در دانشگاه گلاسگو به این وب سایت گفت: “خبر توافق در مورد توسعه مشترک میدان دوستلوق نشان می دهد که قصد ایجاد نوعی گفتگوی ترانس خزر برای پروژه های نفتی تورکمن و آذربایجان وجود دارد.”

بنابراین، توسعه مشترک میدان دوستلوق نیاز به همکاری نزدیک دو کشور برای توسعه زیرساخت های نفتی و ساخت خطوط لوله برای هدایت نفت و گاز از این میدان به بازارهای صادراتی دارد. از این خطوط لوله می توان برای صادرات نفت و گاز از سایر میدان های تورکمنستان استفاده کرد.

“توسعه این میدان، درآمد کمی برای تورکمنستان فراهم خواهد کرد، اما مهمتر از آن، این توافق نامه، چشم انداز تأمین مستقیم گاز بین دو کشور را فراهم می کند. این به معنای درآمد بیشتر برای هر دو کشور است و پیامدهای گسترده ای نیز در پی خواهد داشت.”

این مقاله یادآوری می کند که تورکمنستان چهارمین کشور جهان با بیشترین ذخایر گاز طبیعی است. ۱۹.۵ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز این کشور ۱۰ درصد از ذخایر گاز جهان را تشکیل می دهد. میادین گازی تورکمنستان شامل میدان «کالکانیش»، دومین میدان بزرگ گاز جهان با ۲.۸ تریلیون متر مکعب ذخیره قابل بازیابی است. بنابراین، تورکمنستان که دارای چنین ذخایر زیادی است، می تواند در بازار جهانی با صادر کنندگان عمده گاز مانند روسیه، قطر و نروژ رقابت کند. با این وجود، پیش‌تر، ظرفیت صادرات تورکمنستان محدود بود و این کشور قادر به تأمین گاز به بازارهای سودآور اروپا نبود.

بیشتر گاز از روسیه تأمین می شود. روسیه خود در تلاش است خطوط انتقال گاز جدیدی به اروپا ایجاد کند، رقبای بالقوه خود را از بازار بیرون بکشد و موقعیت خود را تقویت کند.

این وب سایت خاطرنشان می کند که در مقابل چنین رقابتی، صادرات آتی گاز تورکمن به اروپا تا حد زیادی به بروکسل و میزان حمایت اتحادیه اروپا از خط لوله انتقال گاز ترانس خزر بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا