اجتماعیجهانسیاست

پلیس روسیه بیش از ۱۰۰۰ نفر را در اعتراضات روسیه بازداشت کرد

پلیس روسیه بیش از ۱۰۰۰ نفر از دهها هزار معترضی که خواستار آزادی الكسی ناوالنی، منتقد كرملین بودند در سراسر این کشور بازداشت كرد.

پلیس روسیه بیش از ۱۰۰۰ نفر از دهها هزار معترضی که خواستار آزادی الكسی ناوالنی، منتقد كرملین بودند در سراسر این کشور بازداشت كرد. گفته می‌شود همسر ناوالنی نیز در میان بازداشت شدگان است.

ناوالنی پس از بازداشت در آخر هفته گذشته، طرفداران خود را به اعتراض فراخوانده بود.

مقامات به مردم هشدار داده بودند كه از اعتراضات روز شنبه خودداري كنند.

اما معترضین از این ممنوعیت و احتمال ابتلا به کرونا سرپیچی کردند و برای اعتراض به بازداشت منتقد کرملین به خیابان‌ها آمدند.

در مرکز مسکو، رسانه‌ها تخمین زده اند حداقل ۴۰ هزار نفر تجمع کرده ‌اند و این یکی از بزرگترین تجمعات سالهای اخیر در روسیه بوده است. پلیس معترضین را بازداشت و با سوار کردن به ون‌های خود به مکان‌های نا معلومی منتقل می‌کند.

این در حالیست که مقامات روسیه گفتند كه فقط حدود ۴۰۰۰ نفر در تجمع اعتراضی حاضر شده اند.

برخی از معترضین شعارهای “پوتین یک دزد است”، “رسوایی” و “آزادی برای ناوالنی!” سر دادند.

یولیا، همسر ناوالنی در شبکه های اجتماعی نوشت که وی در این تجمع بازداشت شده است. لودمیلا، مادر ناوالنی نیز در این اعتراض حضور داشت.

برخی از متحدان سیاسی ناوالنی در روزهای قبل از اعتراض بازداشت شدند. دیگر متحدان وی همزمان با بازداشت وی بازداشت شدند.

گروه نظارت بر اعتراضات گفت که حداقل ۱۰۹۰ نفر، که ۳۰۰ نفر آنها در مسکو و ۱۶۲ نفر در سن پترزبورگ، می‌باشد، در سراسر روسیه بازداشت شده اند که تعداد آنها احتمالاً افزایش خواهد یافت.

این گزارش از بازداشت‌های گسترده در تجمعات نزدیک به ۷۰ شهر و شهرستان خبر داد.

ناوالنی، یک وکیل ۴۴ ساله، در زندان مسکو به سر می برد و منتظر نتیجه چهار موضوع حقوقی است. وی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را متهم می‌کند که دستور قتل وی را صادر کرده است. پوتین با رد این ادعا مدعی شد که ناوالنی بخشی از کمپین ترفندهای کثیف مورد حمایت ایالات متحده برای بی اعتبار کردن وی است.

سرگئی رادچنکو، یکی از معترضین مسکو (۵۳ ساله)، به رسانه‌ها گفت: “من از ترس خسته شده ام. من فقط به خاطر خودم و ناوالنی نیامده ام، بلکه به خاطر پسرم آمده‌ام زیرا آینده ای در این کشور وجود ندارد. ”

وی افزود که او به شدت از سیستم قضایی فاسد روسیه احساس ترس می‌کند.

هیچ اظهار نظری از طرف کرملین، که قبلاً اعتراضات را غیرقانونی و کار “تحریک کنندگان” خوانده بود، صورت نگرفت.

تصاویر ویدئویی از شرق دور روسیه نشان می داد که پلیس ضد شورش در ولادی وستوک در حال تعقیب گروهی از معترضین در خیابان است. تظاهرکنندگان در خاباروفسک با دمای حدود منفی ۱۴ درجه سانتیگراد شعار “راهزنان!” را سر می‌دهند.

تصاویر ویدئویی نشان می دهد پلیس در ایالت «یاکوتستان» در سیبری، یکی از سردترین شهرهای جهان، که هنگام روز دمای هوا منفی ۵۲ درجه سانتیگراد می‌شود، دست و پاهای معترضین را گرفته و او را به داخل یک خودروی پلیس می کشاند.

دیمیتری گودکوف، سیاستمدار مخالف گفت که میزان اعتراضات در مناطق غیرعادی است.

وی در توئیتر نوشت: “اگر مناطق به این حد به پا خواسته‌اند، نشانگر این است که از سرقت و دروغ خسته شده‌اند.”

رسانه‌های مستقل روسیه گزارش دادند که تلفن های همراه و خدمات اینترنتی در روز شنبه ۴ بهمن دچار خاموشی شدند. تاکتیکی که بعضاً توسط مقامات به کار گرفته می شود تا ارتباط معترضین با یکدیگر و به اشتراک گذاشتن فیلم های آنلاین را برای معترضان دشوارتر کند.

در تلاش برای جلب حمایت قبل از اعتراضات، تیم ناوالنی ویدیویی را درباره قصر مجلل در دریای سیاه منتشر کردند که ادعا می کردند متعلق به پوتین است، چیزی که کرملین آن را انکار کرد. از روز شنبه این کلیپ بیش از ۶۸ میلیون بار مشاهده شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا