اقتصادایرانسیاست

توضیحات وزیر برکنار شده در مورد علت برکناری: تهدید کردند

ساعاتی پس از انتشار خبر برکناری تحقیرآمیز رضا رحمانی وزیر صمت از سوی حسن روحانی، رسانه‌های ایران نامه رحمانی خطاب به روحانی را منتشر کردند.

حسن روحانی رییس جمهور ایران در حکم امروز خود که انتصاب وزیر جدیدی را برای وزارت صمت اعلام می‌کرد شاید برای تحقیر یا ابراز خشم، نامی از رضا رحمانی نبرد و طبق روال تشریفات از اقدامات او تشکر نکرد و فقط با اعلام انتصاب قائم‌مقام او به سمت سرپرستی این وزارت غیرمستقیم از عزل رحمانی خبر داد.

اگر چه برخی گمانه زنی ها علت برکناری رحمانی را التحابات بازار خودرو احتمال می داد ولی مشخص نبود که چرا روحانی اقدام به عزل وزیر خود کرده است.

اما اکنون پس از انتشار نامه رحمانی معلوم می‌شود که موضوع اصلی مورد اختلاف طرح دولت برای تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی بوده و ربطی به گرانی خودرو نداشته است.

رحمانی در نامه خود از «تهدیدهای» مکرر محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، درباره عواقب عدم تشکیل این وزارتخانه خبر داده و نوشته که در روز ۱۷ اردیبهشت واعظی با او تماس گرفت و گفت: «در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رای بگیرید.»

رحمانی ادامه داد: «بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم.»

بر اساس این نامه، رئیس دفتر روحانی بار دیگر روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت، یعنی یک روز پس از آن که مجلس ایران به طرح دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی رای منفی داد، با رحمانی تماس گرفت و از او خواست که استعفا دهد.

در جواب رحمانی نوشت که «حجت شرعی برای استعفا» نمی‌دید و «کماکان آماده فداکاری و خدمتگزاری شبانه‌روزی به مردم» بود.

رحمانی همچنین می گوید «بنابه انگیزه های سیاسی تحت فشار قرار» گرفته است.

دفتر ریاست جمهوری در واکنش به نامه رحمانی، با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت: «اولا به هیچ وجه از جناب آقای رحمانی خواسته نشده از لایحه دولت حمایت کنند، بلکه تاکید شده از فعالیت‌ها و رایزنی‌های فشرده سه نفر از نزدیکان‌شان- که در صورت لزوم نام آنها اعلام خواهد شد – در مجلس و رسانه‌ها علیه لایحه دولت، ممانعت بعمل آورند؛ همچنین از طرف رییس‌جمهوری به ایشان گوشزد شد که تداوم این روند تخلف است و قطعا با این تخلف برخورد خواهد شد.»

دفتر حسن روحانی همچنین اضافه کرد: «ثانیا امروز نیز بر خلاف آنچه ادعا شده، از ایشان خواسته نشده استعفا دهند، بلکه تصمیم رییس‌جمهوری برای جایگزینی به ایشان اطلاع‌رسانی و از وی درباره نحوه اعلام این خبر استمزاج شد که درخواست ملاقات حضوری داشتند و نهایتا نامه مذکور را منتشر کردند.»

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا