ایرانسلامتی و زندگی

کرونا در ایران؛ دومین نماینده تبریز نیز کرونا گرفت

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۱۹۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۳۶۷ هزار و ۷۹۶ نفر تا ظهر امروز جمعه ۷ شهریور خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۱۷ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در ایران خبر داد. به این ترتیب، آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۲۱ هزار و ۱۳۷ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۳ هزار و ۸۲۲ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۳۱۶ هزار و ۶۳۸ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۳ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۷۸۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و احواز (خوزستان) نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

روح الله متفکر آزاد، نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر شب پنجشنبه ۶ شهریور با به اشتراک گذاشتن یک ویدیو در صفحه شخصی خود، در اینستاگرام به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از قرنطینه خود خبر داد.

او گفت: « از روز یکشنبه درگیر تب و لرز شدید، کوفتگی،  درد بدن و سردرد شدم و بعدا نیز علایم بالینی، تظاهرات ویروسی را نشان داد که با نظر پزشکان قرنطینه شده و جهت انجام آزمایشات مربوطه اقدام کردم.»

در همین حال، عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت با اینکه پیش‌تر نمونه‌برداری در تبریز و سایر شهرستان‌ها تعدادشان افزایش یافت و از هر فرد بدحال، مشکوک و نیازمند به بستری نمونه گرفته میشد به طوریکه تعداد نمونه‌گیری‌ها به ۱۰۰۰ نمونه در روز رسید، اما اکنون سیاست وزارت بهداشت و درمان در این خصوص تغییر کرده و نمونه فقط از افراد مشکوک اخذ می‌شود.

به گفته آقای درستی هم‌اکنون این میزان به  ۴۰۰ مورد در روز رسیده است. با این کاهش ۶۰ درصدی احتمال می‌رود که ناقلان پنهان زمینه شیوع این بیماری را بیش از پیش فراهم کند.

در همین زمینه، امام بخش قائدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به ایسنا گفت: «هم اکنون با کمبود داروی “رمدسیویر” مورد نیاز بیماران کرونایی استان مواجهیم.»

وی اظهارکرد: «هم اکنون با کمبود داروی “رمدسیویر” مورد نیاز بیماران کرونایی استان مواجهیم که به تعداد به ما داده نمی شود. هر سری که این دارو برای استان ارسال می شد حدود ۱۷ عدد بود که تنها یک مرحله ۱۷۷ عدد بود.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز روز سه‌شنبه ۴ شهریور با ابراز نگرانی از شیوع گسترده کرونا به خاطر مراسمات محرم گفت: «کرونا می‌تواند در دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین به ما گل بزند و زد. آنچه که به ما گل زد، حاصل بی توجهی و عادی انگاری بیماری بود.»

در همین زمینه علی اکبر حق‌دوست، رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، روز سه‌شنبه در باره وضعیت شیوع کرونا در ایران گفت: «نمی‌دانیم در دقیقه چندم این بازی و در کدام نیمه هستیم، از نیمه اول گذشته ایم یا خیر.»

حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز روز دوشنبه اعلام کرد که تاکنون حدود ۱۵ هزار نفر در این استان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۹۰۲ نفر دیگر نیز فوت کرده‌اند. وی تعداد بیماران بستری شده بد حال فقط در ۲۴ ساعته گذشته را ۱۱۷ نفر اعلام کرد.

در همین زمینه، مهرداد شریفی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه بالغ بر ۱۶۰۰ نفر از کارکنان این دانشگاه از ابتدا تاکنون به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، خاطرنشان کرد که فارس کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر پرسنل بهداشتی و درمانی را در کشور داشته است.

گفتنی است که این میزان تا دیروز یشکنبه ۲ شهریور در آذربایجان‌شرقی بیش از ۲ هزار مورد گزارش شده بود.

آقای شریفی علت کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر پرسنل بهداشتی و درمانی در شیراز را به عواملی از جمله «منابع، تجهیزات و ملزومات پزشکی روزآمد» که به سیستم بهداشتی این استان مرکزی اختصاص یافته، مرتبط دانسته است.

در همین حال، سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد ۹۸۶ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در مراکز درمانی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند که از این تعداد ۱۹۷ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های ویژه بستری هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا