ایرانجهانخاورمیانهسیاست

کمالوندی: دلایلی قوی برای پاسخ ندادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داریم.

«آژانس تنها زمانی حق درخواست دسترسی به مکانی را دارد که اسنادی که به کشور عضو ارائه می‌شود متقن باشد»

بهروز کمالوندی در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «احتمال وجود سه سایت هسته‌ای اعلام نشده ایران» گفت که «دلایلی قوی برای پاسخ ندادن به سؤالات و درخواست‌‌های غیرمبنایی آژانس دارد».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه ۱۴ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اظهار داشت که این موضوع «مدت‌هاست بین ما و آژانس مطرح است، از زمان مرحوم آمانو تا الان».

یوکیا آمانو، مدیرکل سابق آژانس، تیرماه امسال درگذشت. آژانس در زمان ریاست او از ایران خواسته بود که بازرسان این نهاد سازمان ملل به سایت تورقوزآباد در نزدیکی تهران دسترسی پیدا کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پارسال گفته بود که ایران در تورقوزآباد یک انبار مخفی هسته‌ای دارد.

آژانس در این محل رد اورانیوم غنی‌شده پیدا کرده است اما می‌گوید که ایران از دادن توضیح درباره منشا این اورانیوم طفره می‌رود.

در گزارش روز سه‌شنبه آژانس همچنین آمده که این نهاد اواخر ژانویه امسال از ایران خواسته است تا اجازه دسترسی به دو سایت دیگر داده شود اما ایران پاسخی به آن نداده است.

کمالوندی می‌گوید سؤالات آژانس باید مبانی مشروع و دقیق تعریف شده در اساسنامه آژانس، توافق پادمانی و متن پروتکل داشته باشد که «متأسفانه هیچ کدام از آن‌ها نبود. در زمان آمانو هم مطرح شد، ما خیلی واضح و با تأکید می‌گفتیم که نمی‌توانیم اطلاعات درباره موضوعاتی که مبهم است و اصالت ندارد، مطرح کنیم».

او مدعی شد بخشی از این اطلاعات «تحریف شده»، توسط اسرائیل در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

نخست‌وزیر اسرائیل اردیبهشت پارسال با نشان دادن پوشه‌ها و دیسک‌هایی به خبرنگاران، اعلام کرد اسرائیل در یک عملیات اطلاعاتی توانسته که ده‌ها هزار سند و فایل دیجیتال از اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای نظامی ایران را از کشور خارج کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا