ایرانجهان

گلدمن ساکس: به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام در کوتاه مدت نامحتمل است

شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام در کوتاه مدت محتمل نیست و حتی در صورت توافق، جریان نفت اضافه ایران تا سال ۲۰۲۳به بازار جهانی وارد نخواهد شد.

طبق نظر کارشناسان گلدمن ساکس، موانع اصلی در مذاکرات همچنان به قوت خود باقی است، به ویژه‌ اینکه خواست ایران برای تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق احتمالی، تقاضایی است که ایالات‌ متحده توانایی و تمایلی برای پذیرش آن ندارد.

کارشناسان گلدمن ساکس خاطرنشان کردند که ایران نیز از سوی دیگر برای توافق «مشوق‌های ضعیفی» دارد، چرا که در حال حاضر از یک سو دارد روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و از سوی دیگر در حال پیشبرد اهداف میان مدت هسته‌ای خود است.

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد در صورت احیای برجام و بازگشت نفت ایران به بازار جهانی، قیمت پیش‌بینی شده برای هر بشکه نفت خام برنت در سال ۲۰۲۳، پنج تا ده دلار کمتر از میزان پیش‌بینی شده ۱۲۵ دلار خواهد شد.

این ارزیابی در حالی ارائه می‌شود که جمهوری اسلامی در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد با پایان مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری درباره متن نهایی توافق احیای برجام، پاسخ مکتوب خود را به مقام‌های این اتحادیه تحویل داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به خبرنگار ایران اینترنشنال درباره میزان جدیت طرف ایرانی، گفت که ایالات متحده در حال بررسی پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا است.

او گفت: «ما مذاکرات را بهار ۲۰۲۱ آغاز کردیم و اکنون آخر تابستان سال ۲۰۲۲ است، اگر ایران جدیت نشان می‌داد خیلی وقت پیش به نتیجه می‌رسیدیم.»

به گزارش منابع خبری، ایران در این پاسخ به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، بدون پرداختن به موضوع سوالات پادمانی، نگرانی‌هایی درباره تضمین و لغو تحریم‌ها مطرح کرده است.

در همین حال نگرانی‌ کشورهای منطقه درباره ادامه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و سایر تهدیدهای جمهوری اسلامی ادامه دارد.

بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه در تماسی با همتای آمریکایی خود لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، درباره اقدام‌های لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا