جهان

دبیرکل سازمان ملل با رهبران اوکراین و ترکیه در لویو دیدار می‌کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با رهبران اوکراین و ترکیه طی هفته جاری دیدار می‌کند. کی‌یف در این حال گزارش داده که وبسایت آژانس انرژی هسته‌ای این کشور هدف حمله سایبری «بی‌سابقه‌ای» قرار گرفته است.

توافقی که با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد در ماه گذشته به دست آمد امکان ازسرگیری صادرات غلات از اوکراین را که به دلیل تهاجم نظامی روسیه به این کشور متوقف شده بود، فراهم آورده است.

در همین زمینه گوترش روز پنج‌شنبه با ولودیمیر زلنسکی و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور اوکراین و ترکیه، در شهر لویو، واقع در غرب اوکراین، دیدار می‌کند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که آنها همچنین درباره «ضرورت یک راه‌حل سیاسی برای این جنگ» گفت‌وگو خواهند کرد.

انفجار بزرگ در پایگاه نظامی روسیه در کریمه؛ مسکو: نتیجه خرابکاری بود

آقای گوترش پس از لویو از شهر بندری اودسای اوکراین در روز جمعه بازدید می‌کند، یکی از سه بندری که طبق توافق، صادرات غلات از آنجا انجام می‌گیرد. مقصد بعدی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ترکیه خواهد بود.

اما در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به این جنگ همچنان ادامه دارد، آژانس انرژی هسته‌ای اوکراین گزارش داد که وبسایت آن هدف یک حمله سایبری بزرگ قرار گرفته است.

این نهاد در شبکه اجتماعی تلگرام اعلام کرد: «قدرتمندترین حمله سایبری علیه وبسایت انرگواتم (آژانس انرژی اتمی اوکراین) از آغاز تهاجم روسیه تاکنون، رخ داد.» آژانس انرژی اتمی اوکراین تاکید کرده که این حمله از خاک روسیه انجام گرفته است.

این حمله سایبری در شرایطی رخ داده که توجه جهانی معطوف به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپاست که از همان روزهای ابتدایی جنگ به تصرف روس‌ها درآمد.

این نیروگاه طی روزهای اخیر هدف حملات متعددی قرار گرفته که مسکو و کی‌یف یکدیگر را مسئول آن می‌دانند.

سازمان ملل هشدار داده که این حملات و درگیری نظامی در نزدیکی چنین تاسیسات هسته‌ای بزرگی می‌تواند منجر به عواقبی بسیار جدی شود.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا