ایرانجهانخاورمیانهسیاست

“یاهونیوز” جزییات تازه‌ای از چگونگی کشته شدن قاسم سلیمانی منتشر کرد

"یاهونیوز" در گزارشی که روز شنبه ۱۸ اردیبهشت منتشر کرده، جزییات تازه‌ای از چگونگی کشته شدن قاسم سلیمانی توسط نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده ارایه داده است.

بر اساس این گزارش، تیم های مختلفی از گروه «دلتا فورس» متعلق به ارتش آمریکا ژانویه سال گذشته در حالی که لباس کارگران فرودگاه بین المللی بغداد را پوشیده بودند در ساختمانهای قدیمی یا خودروهای کنار جاده مخفی شده و منتظر آمدن قاسم سلیمانی از سوریه بودند.

سه تیم تک‌تیرانداز خود را در فاصله تقریباً ۶۰۰ تا ۹۰۰ متری “منطقه کشتن” در حالی که جاده منتهی از فرودگاه را به شکل مثلث محاصره کرده‌ بودند. موضع گرفته‌ بودند.  یکی از تک‌تیراندازها نیز مجهز به دوربینی بود که مستقیماً به سفارت ایالات متحده در بغداد، جایی که فرمانده نیروی زمینی دلتا با کارمندان پشتیبانی مستقر بود، وصل شده بود.

پرواز از دمشق، سوریه، سرانجام پس از نیمه شب ۳ ژانویه ۲۰۲۰، علی‌رغم چند ساعت تاخیر انجام شد. سه پهپاد آمریکایی، در حالی که دو فروند از آنها مجهز به موشک هل‌فایر بودند، نیز بالای فرودگاه در حال گشت بودند.

گزارش یاهونیوز می‌گوید که  واحد مبارزه با تروریسم اقلیم کرد شمال عراق نیز در این عملیات ویژه ایالات متحده، به آنها در باره ارائه اطلاعات محلی و همچنین شناسایی از نزدیک قاسم سلیمانی کمک کرده است.

سلیمانی در فرودگاه بین المللی بغداد با همراهانش سوار دو خودرو شدند و به سمت «منطقه کشتن»، جایی که تک‌تیراندازان نیروی دلتا در کمین بودند، حرکت کردند.

به گفته یک مقام نظامی آمریکایی، در شش ساعت قبل از سوار شدن سلیمانی به پرواز دمشق-بغداد، او سه بار تلفن همراه خود را عوض کرد. در تل آویو، رابط فرماندهی عملیات ویژه مشترک ایالات متحده با همتایان اسرائیلی خود برای کمک به ردیابی تلفن همراه سلیمانی همکاری کردند. اسرائیلی ها که به شماره های سلیمانی دسترسی داشتند، آنها را به آمریکایی ها منتقل کردند، آنها سلیمانی و آخرین تلفن او را تا بغداد ردیابی کردند.

یاهونیوز می‌گوید، سفارت اسرائیل در واشنگتن دی سی به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

همزمان با حرکت دو خودرو به داخل «منطقه کشتن»، پهپادهای آمریکا به سمت خودروی حامل سلیمانی دو موشک هل‌فایر شلیک و آن را در خیابان منهدم کردند. یاهونیوز می‌گوید، راننده خودروی دوم برای فرار پا را بر روی پدال گاز گذاشته، هنگامی که یک تک تیرانداز دلتافورس از فاصله تقریباً ۱۰۰ متری سعی در هدف قرار دادن این خودرو را داشته سومین موشک هل‌فایر نیز شلیک می‌شود و این خودرو نیز منهدم می‌شود.

یاهونیوز می‌گوید، اکنون بیش از یک سال از کشته شدن سلیمانی در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی‌ماه ۹۸)، که در سلسله مراتب حکومت ایران پس از آیت الله علی خامنه ای نفر دوم بود، گذشته است و پیامدهای این عملیات هنوز هم ادامه دارد. با این حال، بسیاری از جزئیات مربوط به حوادث منتهی به قتل وی، محرمانه است.

یاهونیوز می‌گوید، این تحقیق، براساس مصاحبه با ۱۵ مقام فعلی و پیشین ایالات متحده صورت گرفته است. بر این اساس، دولت ترامپ درباره کشتن سلیمانی مدت‌ها بحث و رایزنی داشته است.

در گزارش یاهونیوز تاکید شده که کشتن قاسم سلیمانی یکی از مهم‌ترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بود که تاثیرات آن برای سال‌ها ادامه خواهد داشت و احتمالا فضای استراتژیکی که جو بایدن اکنون با آن در منطقه مواجه است، شکل خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا