آذربایجانجهانویدیو

تصویری، پس از جنگ قره‌باغ علوم نظامی جهان در جستجوی پاسخی برای این سوال است

پس از جنگ ۴۴ روزه قره باغ، ارتش‌های جهان بدنبال پاسخی برای این سوال است: چگونه می توان از تانک ها و سایر تجهیزات زرهی در برابر پهپادها محافظت کرد؟

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، «آسیا تایمز» در این باره نوشت: “تانک ها و خودروهای زرهی منهدم شده ارمنستان که در حاشیه جاده ها و تپه ها بر جای مانده‌اند، نشان دهنده قدرت تخریبی پهپادهای ارتش آذربایجان است. لباس‌های بجای مانده و تجهیزات نظامی منهدم شده نشان می دهد که چگونه ارامنه قبل از آزادسازی منطقه آذربایجان در اوایل نوامبر سال گذشته، وحشت زده فرار کرده اند.”

«آسیا تایمز» خاطرنشان می کند که علی رغم تلاش برای پنهان‌کاری در طی جنگ توسط ارمنستان، تصاویر تانک های ارمنی که توسط ارتش آذربایجان با پهپادها منهدم شده بود در رسانه های جهانی پشت سر هم منتشر شد.

این گزارش می‌افزاید: “بنابراین ما اکنون باید پاسخی برای این سوال اصلی پیدا کنیم: آیا در عصر هوش مصنوعی و سلاح های خودمختار، تانک ها هنوز به عنوان ابزاری برای جنگ در جهان مهم هستند؟ با کمال تعجب، بله، مهم هستند. طبق گفته بیشتر متخصصانی که «بریکینگ دفنس» با آنها مصاحبه کرده است، تانک ها در جنگ های آینده همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت. حتی در زمانی که پهپادهای قاتل در هوا پرواز می کنند، سربازان برای حرکت در میدان جنگ همچنان به دفاع زرهی احتیاج خواهند داشت.”

گفته می شود که اکنون کارشناسان به فکر ایده های آینده نگرانه مانند تلفیق تانک‌ها با سیستم های بدون سرنشین و یا مجهز بودن هر تانک به ابزارهای خاص خود برای مبارزه با پهپادها هستند. همه اینها تولید نسل کاملا جدیدی از تانک ها را ضروری می کند.

ساموئل بندت، متخصص تسلیحات روسی معتقد است که حتی با وجود وسایل موجود، می توان از این نوع تانک ها در برابر پهپادها محافظت کرد. به گفته وی، در پاییز سال گذشته، اگر ارامنه تانک های خود را برای نسل جدیدی از جنگ آماده می کردند، خسارات کمتری متحمل می شدند. این متخصص می گوید که تسلیحات ارمنستان عمدتاً تانک های قدیمی شوروی بودند و در برابر انواع مهمات دفاع کمتری داشتند. تانک های مدرن روسی دارای سیستم دفاعی قوی تری هستند که به آنها امکان می دهد یک راکت نزدیک شده را قبل از رسیدن به تانک منهدم کنند.

اما کارشناسان دیگر می گویند تانک ها هرگز دشوار ترین هدف در میدان جنگ نبوده اند. آنها می توانند توسط توپخانه های معمولی نابود شوند. از نظر تاریخی، دشوارترین اهداف در جنگ ها پیاده نظام مستقر در سنگرها و تونل های عمیق بوده است. اما به محض بیرون آمدن از سنگرهایشان، مورد حمله سلاح های مختلف قرار می گیرند. زیرا سنگرها و تونل‌ها نمی توانند حرکت کنند.

“برخی از آینده پژوهان معتقدند كه تانكها در جنگها كاملاً ناپدید نخواهند شد و اهمیت خود را از دست نخواهند داد، اما مانند جنگ جهانی دوم نقش اصلی را نخواهند داشت. برخی پیش بینی می کنند که در آینده، نیروهای تاکتیکی در سه موج حرکت خواهند کرد: ابتدا از پهپادها برای از بین بردن سیستم های دفاع هوایی دشمن و پست های فرماندهی استفاده خواهد شد، سپس ربات های زمینی ببه کار گرفته خواهند شد و در آخر تانک ها برای نابودی پیچیده ترین اهداف به میدان جنگ وارد خواهند شد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا