جهان

یوتیوب، فیسبوک و توئیتر: تئوری‌های توطئه در رابطه با کرونا را حذف می‌کند

یوتیوب تعدادی از ویدئوهای مرتبط با ادعای دخیل بودن نسل پنجم (۵جی) شبکه تلفن‌های همراه در گسترش ویروس کرونا را حذف کرده است.

بعد از گسترش شیوع ویروس کرونا تئوری‌های توطئه در فضای مجازی منتشر شد با این ادعا که دکل‌های موبایل (۵جی) مقصر شیوع کرونا هستند.

این اقدام پس از پخش زنده مصاحبه با دیوید آیک، تئوریسین مشهور توطئه، صورت می‌گیرد.

در این مصاحبه آقای آیک ادعا می‌کند بحران شیوع ویروس کرونا با نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵جی) ارتباط دارد.

او می‌گوید در صورتی که این شبکه بتواند «به جایی که آنها می‌خواهند برسد»، زندگی بشر پایان می‌یابد.

این مصاحبه توسط ۶۵ هزار نفر تماشا شد و یوتیوب، پس از پایان پخش زنده این ویدئو را حذف کرد.

این مسئله در بریتانیا منجر به نگرانی و به آتش کشیده شدن دکل‌های ۵جی توسط شهروندان نگران شد. اکنون یوتیوب عنوان می‌کند که ویدیو‌های مربوط به ترویج این اخبار را از پلتفرم خود حذف خواهد کرد.

در گزارش روزنامه گاردین نوشته شده است که یوتیوب ویدیو‌هایی که از سیاست‌های این پلتفرم تخطی کنند را حذف می‌کند.

البته گوگل عنوان کرده که تمامی ویدیو‌های مرتبط با این قضیه را پاک نخواهد کرد. در واقع ویدیو‌هایی که همچنان حول محور تکنولوژی ۵جی می‌چرخند و به مسائل بحث‌برانگیز این تکنولوژی می‌پردازند، تا زمانی که آن را به ویروس کرونا ربط ندهند، در این پلتفرم باقی خواهند ماند.

عده ای از هواداران این تئوری توطئه باور دارند که فن‌آوری ۵جی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. عده‌ای دیگر نیز معتقدند ویروس از امواج رادیویی این شبکه برای پخش بهره می‌برد.

و عده دیگری می گویند که فن‌آوری ۵جی مثل امواج کوتاه مایکروفر موجب سرطان می شود و در واقع چیزی که از آن به عنوان ویروس کرونا یاد می کنند عوارض افراد سرطان گرفته به خاطر این فن‌آوری می باشند.

این در حالی است که امواج شبکه ۵جی فاقد انرژی لازم برای شکستن پیوندهای شیمیایی در «دی ان ای» سلول‌ها و آسیب رساندن به آنها هستند.

آقای آیک همچنین این ادعای غیرعلمی را مطرح کرده است که واکسن‌های ویروس کرونا احتمالا حاوی نوعی‌ میکروچیپ خواهند بود که کنترل انسان را آسان‌تر کند.

با این حال تئوری‌های توطئه در رابطه با نشر ویروس کرونا از طریق امواج رادیوی ۵جی به صورت علمی تکذیب شده  و هیچ شواهدی مبنی بر تشدید وخامت اوضاع از این طریق، دیده نشده است.

بعد از یوتیوب توئیتر و فیس‌بوک‌ نیز در اقدامی مشابه اعلام کرده‌اند در صورت شناسایی چنین محتوایی آن را حذف خواهند کرد.

همچنین توئیتر در بیانیه‌ای از کاربران خواسته تا در صورت مشاهده موارد مشکوک و ادعاهای غیرقابل راستی‌آزمایی، آنها را گزارش دهند.

از تئوری‌های توطئه مربوط به کرونا می توان اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران را هم اضافه کرد که گفبه بود آمریکا ویروس کرونا و ساخت داروئی که آن را برای ایرانی ها ماندگار کند، ایجاد کرد.

همچنین احمد خاتمی دیروز گفته بود آمریکایی ها این ویروس را برای مقابله با چین در عرصه اقتصادی و ایران در عرصه سیاسی تولید کرده بودند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا