جهان

یک سرباز ارمنی: “وضعیت ما اسفناک است، موشکی در جایی فرود می‌آید و تو دیگر نیستی …”

یک رسانه خارجی دیگر از جنگ در قره باغ به زبان خود ارامنه گزارشی منتشر کرده و گفتند که وضعیت ارامنه اسفناک است.

به گزارش بخش فارسی ای‌ان‌تی، آنتون الكسیف، خبرنگار شرکت ملی تلویزیون و رادیو استونی دیروز پنجشنبه ۱۷ مهر از قره باغ بازدید كرد و موفق شد خود را به خوجاوند اشغالی برساند. اما به دلیل شرایط پیچیده و خطرناک، او صبح روز جمعه ۱۸ مهر به ایروان بازگشت. وی می گوید که اطلاعات دقیقی درباره آنچه در جبهه اتفاق می‌افتد وجود ندارد، اما کسانی که از جنگ برگشته اند تأیید می کنند که اوضاع در طرف ارمنستان اسفناک و تلفات بسیار زیاد است.

خبرنگار استونی می‌گوید: “ما با یک نفر که در جبهه حضور داشته، صحبت کردیم. وی به ارمنستان بازگشته تا دوست خود را به خاک بسپارد و گفت که اوضاع برای طرف ارمنی اسفناک است.”

این سرباز ارمنی می گوید: “دشمن خود را نمی بینید، اما پهپادها هستند. این جنگ با پهپادها و موشک است. همه چیز از راه دور اتفاق می افتد. یک موشک از جایی پرواز می کند – و تو دیگر رفته ای.”

آقای الكسیف افزود كه ارامنه می گویند كه جنگ پس از راضی کردن اردوغان توسط پوتین می تواند متوقف شود. به گفته وی، هیچ گفتگویی در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. وی گفت: “من نمی دانم در چنین شرایطی درباره چه نوع گفتگوهایی می توانیم صحبت کنیم.”

پیش از این، ایلیا آذر، خبرنگار روزنامه نوایا گازتا روسیه، در مصاحبه ای از شوشا و خانکندی نوشت که ارتش ارمنستان در کل جبهه در وضعیت اسفناکی قرار دارد و هزاران تلفات متحمل شده است. این روزنامه نگار روسی به اظهارات داوطلبان ارمنی بازگشته از جبهه به ارمنستان استناد کرده بود. یک داوطلب ارمنی که برای دفن دوست کشته شده خود در گومرو بازگشته بود، گفت که وضعیت آنها اسفناک است، آنها در جنگ شکست خورده اند و نمی توانند در مقابل ارتش آذربایجان ایستادگی کنند. وی گفت که هزاران ارمنی تنها در مسیر جبرائیل تلفات متحمل شده اند و تأمین سلاح و مواد غذایی برای ارتش ارمنستان اسفناک است.

یک روز پس از انتشار گزارش، وزارت امور خارجه ارمنستان اعتبار ایلیا آذر را لغو و وی را از کشور اخراج کرد. اگرچه ایلیا آذر قبلاً به ارامنه نزدیک بود، اما به دلیل بازدید از سرزمین های اشغالی بدون اجازه رسمی باکو، توسط وزارت امور خارجه آذربایجان نیز در لیست سیاه قرار گرفته بود.

نشریه روسی دیگر به نام «زناک» روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که وضعیت نیروهای ارمنستان در جبهه نابسامان است. در همین گزارش، با اشاره به سرباز ارمنی که از نبردهای آغدره به خانکندی بازگشته، بیان شد که اوضاع در این جبهه برای ارمنی ها نیز بد است. سرباز ارمنی گفته كه جبهه آغدره برای نیروهای ارمنی به حمام خونین تبدیل شده و هزاران تلفات داشته است.

تاکنون، وزارت دفاع ارمنستان تنها چند صد تلفات را تأیید کرده است، اما در شبکه های اجتماعی هزاران نفری که نمی توانند از فرزندان و اقوام خود خبر بگیرند، خواستار کمک هستند. طبق رسانه های اجتماعی، فقط ۵ هزار سرباز و افسر که از ارمنستان برای جنگ در قره باغ اعزام شده اند، مفقود شده‌اند.

آرسورون هوانسیان که رئیس مرکز اطلاعات واحد تحت دولت ارمنستان است و با پخش اطلاعات نادرست درباره اوضاع در خط مقدم، مردم ارمنستان را به قصه های “پیروزی” ترغیب می کند، در صفحه فیس بوک خود تلویحا به اوضاع اسفناک نیروهای ارمنی اشاره کرده و به اعتراض خانواده‌ها پاسخ داده است.

آرسورون هوانسیان نوشت: “این روزها، برخی از شهروندان در حال انتشار عکس های فرزندان خود در شبکه های اجتماعی و درخواست کمک برای یافتن آنها هستند. جنگ شدید در منطقه درگیری ادامه دارد. این به نوبه خود یافتن اجساد کشته شدگان را دشوار می کند. این جنگ کاملاً متفاوت است، برخلاف جنگ اول و نبردهای آوریل ۲۰۱۶، یک کابوس است. ما عذرخواهی می کنیم و از شما می خواهیم که ما را درک کنید.”

ممکن است مردم ارمنستان هنوز در مورد ابعاد واقعی تلفات تصوری نداشته باشند، اما به زودی مشخص خواهد شد که بحث در مورد هزاران نفر از تلفات است که در پی آشکار شدن آن انتظار می رود اعتراضات بسیار جدی در ارمنستان آغاز شود …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا