ایرانجهان

‏واشنگتن پست: ترکیه وزارت اطلاعات ایران را مسئول ربایش «حبیب چعب» در استانبول می‌داند

یک مقام ترکیه‌ای به واشینگتن پست برای اولین بار با افشای جزئیات، طرح پیچیده‌ای را توصیف کرد که در آن حبیب چعب توسط وزارت اطلاعات ایران ربوده شده است.

یک مقام ترکیه‌ای به واشینگتن پست برای اولین بار با افشای جزئیات، طرح پیچیده‌ای را توصیف کرد که در آن حبیب چعب توسط یک زن با نام «س.صابرین» فریب داده شده و به ترکیه کشانده شده است. وی پس از رسیدن به استانبول توسط عاملان وزارت اطلاعات ایران ربوده شده و از طریق مرز قاچاقی به ایران منتقل می‌شود.

همچنین بخوانید: العربیه: رهبر سابق «جنبش النضال» توسط ایران ربوده شد

واشینگتن پست به نقل از این قام ترکیه‌ای که نخواسته نامش فاش شود می نویسد، همه این عملیات به دستور اطلاعات ایران و توسط یک قاچاقچی معروف مواد مخدر اجرا شده است.

به گفته این مقام مسئول، در روزهای اخیر، ترکیه چندین نفر را در ارتباط با ربوده شدن حبیب چعب دستگیر كرده است.

به گفته واشینگتن پست، این آدم ربایی شباهت های زیادی به عملیات اخیر دیگری دارد که توسط ایران انجام شده است: ربوده شدن روح الله زم ، روزنامه نگار مخالف ایرانی که در فرانسه در تبعید زندگی می کرد اما پس از آنکه سال گذشته با فریب به عراق کشانده شد ناپدید شد. زم، که یک کانال پر مخاطب رسانه های اجتماعی را اداره می کرد (آمدنیوز و صدای مردم)، روز شنبه در ایران پس از محکومیت به اتهام تحریک خشونت در اعتراضات ضد دولتی دی ماه ۹۶ اعدام شد. سازمان عفو ​​بین الملل این اعدام را با عنوان “ضربه مهلکی بر آزادی بیان در ایران” محکوم کرد.

ناپدید شدن چعب سومین عملیات پر سر و صدا در ترکیه در طول چند سال اخیر دولت ایران بود.

در سال ۲۰۱۷، یک مدیر رسانه ای ایرانی (سعید کریمی) که در ایران به زندان غیرحضوری محکوم شده بود، در یک سوءقصد مسلحانه در استانبول کشته شد که گفته می شود توسط یکی از همکاران قاچاقچی مواد مخدر، «ناجی شریفی زندیشتی» انجام شده است.

سال گذشته، مسعود مولوی وردنجانی، یک مقام دفاعی پیشین ایران که از دولت خود انتقاد کرده بود، نیز در استانبول مورد اصابت گلوله قرار گرفت، مقامات ترکیه گفتند که قاتل این سوءقصد توسط افسران اطلاعاتی از کنسولگری ایران اجیر شده بود.

حبیب چعب رهبر سابق شعبه سوئد «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز»، ده‌ها سال سابقه فعالیت در عرصه دفاع از استقلال اتنیک عرب ایران را داشت. مناطقی که در جنوب غربی ایران واقع شده و علیرغم نفت خیز بودن آن مردمش در تبعیض و فقر زندگی می‌کنند.

تحقیقات ترکیه نشان داد كه حبیب چعب در ۹ اكتبر از سوئد به استانبول سفر كرد تا با زنی كه س.صابرین نام دارد ملاقات كند.

حبیب چعب عصر همان روزی که به استانبول می‌رسد برای دیدار با س.صابرین به یک پمپ بنزین در منطقه بیلیک دوزو در استانبول، جایی که زن منتظر بودهُ می‌رود.

این مقام ترکیه ای گفته که، در تحقیقات مشخص شده که حبیب چعب پس از رسیدن به پمپ بنزین توسط چندین نفر از اعضای یک تیم آدم‌ربایی ربوده و سپس با خودرویی به صورت دست و پا بسته به استان وان در شرق ترکیه منتقل شده و از آنجا بصورت قاچاقی به ایران منتقل می‌شود. سپس س.صابرین نیز به ایران باز می‌گردد. شخصی هم که حبیب چعب را از مرز به ایران منتقل کرده ناصر شریفی زیندشتی نام داشته است.

این مقام گفت که افسران اطلاعاتی و پلیس ترکیه اکنون ۱۱ مرد تبعه این کشور را در زمینه ربایش حبیب اسیود به اتهام‌هایی از جمله «استفاده از سلاح… برای سلب آزادی فرد با فریب او» بازداشت کرده و به دادگاه ارجاع داده‌اند. وی افزوده که، ناصر شریفی زندیشتی، قاچاقچی مواد مخدر، نیز هنوز آزاد است و گمان می رود در ایران باشد.

ناصر شریفی زندیشتی بیش از یک دهه پیش به جرم قاچاق هروئین به زندان محکوم شده، گفته می شود به عنوان جاسوس دولتی (ایران) کار می کند.

زیندشتی دو سال پیش نیز به اتهام قتل در خانه اش در استانبول دستگیر شده است. پس از آن زیندشتی در آوریل ۲۰۱۸ به مدت فقط ۶ ماه زندانی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا